nejsme na tom az tak spatne proti svetu

jiri@bezstarosti.cz jiri
Středa Březen 17 14:35:42 CET 2004

| Odes?latel: Martin Devera <devik@cdi.cz>
| a modulaci se zlepsi i rejection rusivych signalu.
| S jednim GAL za 100kc + 1 MCU se udela HDLC framing
| a mame slusny pojitko.
| Jen se mi do toho nechce pokud by to v desti melo jit
| cele do hajzlu.

Tady jste byl?

http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~clock/twibright/ronja/

KOnferenci cetl?

Ze vas ale clovek musi vodit za rucicku... Nasleduje vycuc z konerence :(((

Zdravi JL.

ten laser z GME F-LASER 5MW neni vhodny k tomuto ucelu, neda se rozumne
modulovat a navic neni staven pro trvaly provoz (vysviti se)

--------------

Dokonce mi ten laserovy prenos uz i chodi,
ale zatim jen na 300bps, musim asi koupit nejaky
vhodnejsi fototranzistor (fotodiodu) nez BPW40
(jiny v supliku nebyl) a porad jeste nevim, jaky
kmitoctet mohu maximalne pouzit pro LASER z GM
aby ho stihal i kdyz dokumentaci jsem prohledl
docela dost - proste budu zkouset :-).
Mozna to zkusim i obycejnym IR s kusem optiky,
no uvidime, casu neni nazbyt.

Stacila mi na to MAX232 a tri tranzistory plus
par odporu a kodanu. Chodi to bez jakekoli dalsi
modulace, tedy laser blika rovnou podle bitu na RS232.
Nicmene pouzit modulaci nejakym vyssim kmitoctem
by asi bodlo, ale to necham na dobu, az tohle bude
solidne chodit, at vim, co si mohu dovolit a co ne,
zkratka sbiram zkusenosti.

Bohuzel jsem narazil na dalsi problem a to zamerit
to solidne proti sobe - i na kratsi vzdalenost je to docela
umeni - chce to asi dost slusne upevnit.

Vsem dekuji za pomoc.

Jiri Bezstarosti

------------------

Ja jsem kupoval plastove cocky v Meopte Prerov, ale bylo to uz
predloni.
Byly levne.
Andel

---------

Ta optika je mala a draha. Nejlepsi je tam dat A4 fresnelku z Tyflopomucek
Olomouc.
To pak bude narez ;-)

--
Karel 'Clock' Kulhavy

--------

Za dvema Ronjami 10M Metropolis v serii je to pripojene
od providera pres mikrovlnu. A zjistil jsem, ze podomacku stavene blikatko
LED (2x - tudiz dvojnasobna pravdepodobnost vypadku) je spolehlivejsi jak
mikrovlna od providera. Mikrovlnnemu konvertoru se porad hrouti software a
je
plny spatnych kontaktu. Co je studenak Ronja jaksi od modelu 10M Metropolis
uz
davno nezna protoze pouziva na spojovani signalovych vodicu progresivni
technologii Elektrikarska Svorkovnice (TM) a software v ni zadny neni
protoze
do nejinteligentnejsiho cipu 74HC74 se nevejde. Takze vypadky konektivity
co
mam doma jdou v drtive vetsine pripadu na vrub mikrovlny nebo site
providera ("spadnul nam server") a Ronja s 3 podomacku instalovanymi
linuxovymi routery pres ktere jedu slape jak Schaffhausenky :-) Navic
ta mikrovlna ma na rozdil od Ronji neuveritelny round trip time (radove
desitky milisekund).

A ten jeden vypadek za mesic kvuli pocasi rad ozelim, navic se da snadno
predikovat treba s informace od CHMU, http://www.chmi.cz
 ------------------

> Rad bych vyuzil toho ze je tu autor ronji - nemohl by jste se trochu
> rozepsat ohledne limitace ronji pocasim ? Podle vyse uvedeneho jste asi

Jeden spoj (ten bliz u me) je blbe zamerenej (zprasenej drzak). Merak sily
signalu misto "60" ukazuje "1.7".  Kvuli tomu to dneska rano to bylo
limitovano
pocasim :-) Prihnala se vanice, spickova neviditelnost 100m. Videl jsem z
okna
stenu snehu jak se blizi, tak jsem pustil ping -c.  Chvili nic, pak se
nahle
objevil packet loss asi 10% na 2 sekundy, pak byl packet loss asi 2% po
dobu
1-2 minuty (ruzne to kolisalo) a pak to stejne nahle jak to zacalo veskery
packet loss zmizel.

Kdyz ten smejdskej drzak jeste nebyl pohnutej (uz mam na stole ten spatny
dil
predesignovanej, jen se ceka na prilezitost k montazi), tak to jelo bez
chyby
i kdyz barak s vysilacem uz kvuli mlze davno nebyl videt a jen bylo videt
okem neprilis vyrazne svetylko z toho, co driv byvalo jasne ostre svetlo.

Jinak pri desti vypadky zasadne nanastavaji. Pri snezeni pouze pri
"zachvatovych" vanicich na jednotky minut. Vzdalenost je 260m, max.
doporucena
pro danou sestavu 750m. Pak je tam druhej kus, max. doporucena vzdalenost
500m,
provozovano na 200m. Chova se to prakticky stejne.

O sile signalu si nejlepe udelate predstavu, kdyz vam reknu, ze jsem pustil
ping -c, dejchnul jsem na cocku az se uplne cela zamlzila, a nevypadl
jediny
paket. Taky jednou diky vade v designu a instalaci byla cocka zevnitr
kompletne
pokryta kapickami vody o prumeru asi 0.5mm a jelo to bez problemu.

A kuriozita: jednou jsem proplachoval pojitkem stovky tisic paketu a cekal
jsem
na vadny. Najednou jsem zaslechl krakoravy vykrik havrana co letel kolem
naseho
baraku a v tom okamziku vypadl jediny paket :-) Zrejme proletel skrz
svazky.
Pak zase byly nekonecne desitky minut bez chyby.

> uz nasbiral hodne zkusenosti s provozem. Zajimalo by mne jak je to odolne
> proti desti snezeni a mlze, pri jakych vzdalenostech apod.

> Gratuluju - ta konstrukce na www je rozhodne inspirativni. Jen bych mel
> pripominku (jak jinak u mne) - je tam spoustu popisu jaky ktery uhelnik
> a sroubek pro prichyceni je zapotrebi, ale zadny popis toho el. schematu,
> to clovek musi tak nejak 'vycuchat'. Rozhodne musim rict ze to reseni

Myslite jako takovy ten popis co byva treba v Amaterskem radiu, jak se tam
rozebira, jak zapojeni ideove funguje, kde nastavaji jake deje a situace
a tak?

Ono to mechanicke provedeni je dulezitejsi nez elektronicke. Elektronicky
snad zvladne kazdy alfabet sletovat podle planku, tam snad nemusi bejt
sahodlouhy vysvetleni. Navic je tam jakysi hruby popis jak to ozivit a
otestovat.

Nejvic problemu nastava s mechanikou. Co jsme meli (a odstranili :) ) bylo
a) Konektory. Na pocasi i mimo pocasi se z nich staly zombie. Fix:
svorkovnice
b) Pocasi v roure. Z elektroniky se stala zombie. Fix: rouru uzavrit,
zatmelit
c) Drzak vyviklan vetrem. Fix: predimenzovat
d) Vlhkost v roure. Fix: lepsi tmelici postup, silikagel, bily nater proti
   destilacnimu syndromu
e) Nesnadne zamerovani. Fix: vyvest svorkovnici s mericim slahounem z pixly
   ven.
f) Velky Zluty Nacelnik (Slunicko). Fix: delsi striska, mensi odpor pro PIN
   diodu, cerny nater vnitrku strisky.
g) Rozpusteny vnitrni nater (=vodni sklo se sazema) vodou (instalovali jsme
   desti :) ). Fix: cerny matovy akrylat.
h) Mlzeni cocek. Fix: odpory na vytapeni cocky

Vidite, ze elektronicke problemy nebyly, zato mechanicko/meteorologicke,
proto
tolik reci o sroubkach a malo reci o tom, jak elektronika funguje.

> futrovani 1MHz signalu na linku v dobe kdy nejdou data aby to nebralo
> sumy je rozhodne poucne. Jen mne ponekud pobavila ta Vase zaliba v TTL
> hradlech, to hromadne spojovani na TX LED ... :-)

Mate pravdu, bylo by to lepsi bud predesignovat na "S" hradla (jak mi nekdo
psal) aby jich tam bylo mene, nebo jeste lepe, na nejaky vykonovejsi
vysokorychlostni FET(y) Umite to navrhnout s FET(em/y)?

--
Karel 'Clock' Kulhavy