zabezpeceni auta

Michal Krestan krestan
Středa Březen 17 12:09:43 CET 2004

Panove, se zajmem sleduji tuto diskusi. A nestacim se divit. Vy se totiz
snazite "opravit" zcela normalni funkci zdroje. Popisovany "problem" je
totiz ucebnicovy priklad toho, jak se takovy zdroj ma chovat.
Kdyz se podivate do katalogu na beznou 30A diodu, zjistite, ze spickovy (po
kratkou dobu) proud je cca 200A. Dimenzujte diody na spickovy proud ze
zdroje rekneme s 30% rezervou a bude to OK (ja tedy radsi dimenzuji na
dvojnasobek, ale to je muj alibismus). U takto velkeho zdroje bych doporucil
Shotky diody kvuli ztratam a ubytkum napeti. V kazdem pripade by nemel byt
pro usmerneni pouzit mustek - opet zdroj diky promennemu ubytku napeti na
diodach zmekci. U mustku jsou zapojeny 2 diody v serii - dvojnasobny efekt.
Vysoky rozbehovy proud je opet normalni. Zminovate reseni s NTC termistorem
je nevhodne, protoze zmekci zdroj. Zkuste si to spocitat a budete se divit.
Tyto termistory se pouzivaji s vyhodou u spinanych zdroju, kde pokles
vstupniho napeti dorovna regulace. Predpokladam, ze u tohoto zdroje zadna
regulace neni. Pro nabeh zdroje se obvykle pouziva ponekud archaicke
zapojeni casovy spinac + dostatecne dimenzovane rele. V okamziku nabehu je v
serii s primarnim vinutim trafa zapojen odpor cca 10 - 15 ohmu. Po cca 2 - 5
s je zkratovan kontakty rele. Reseni s predregulaci nepovazuji za priliz
vhodne - jednak uz tu nekdo psal o ruseni a jednak bude na aktivnim prvku
promenny ubytek napeti v zavislosti na okamzitem proudu. To opet zmekci
zdroj (pokud to neni kompletni predregulace navazana na vystupni napeti).

Doufam, ze jsem nikoho neurazil, ale uz mi nedalo, abych se nezapojil.

	Martin - OK1UGA

> Kdyz vynecham problem rozbehu (s prehledem vyhodi 16A jistic), mam
zajimavy problem za normalniho provozu. Bez zateze je vse v pohode, na
vetvich je neco pres 70V a akorat se na to nesmi sahat ;-) Ale kdyz zdroj
zatizim (treba jen nejakym vykonnejsim odporem) a kondiky se zacnou trochu
vybijet, objevuje se mi "dobijeci" proud klidne v radu 30A, ovsem jen na
chvilicku, kdyz sinusovka z trafa preleze trochu poklesle napeti na
kondenzatorech. Dokud je napeti na kondikach vetsi, nez na vystupu
usmernovace, netece tam logicky zadny proud, ale jakmile zacne mit
usmernovac tendenci kondiky dobit, vyleti proud (taky logicky) do zavratnych
vysin. Za spickou sinusovky, kde uz kondiky zase ziskaji navrch, proud opet
padne na nulu. Takovehle "PWM" aktivity se mi ve zdroji pochopitelne nelibi,
rusi, pretezuji soucastky a nevim, jak se jich rozumne zbavit. Nikdy jsem
takhle silny zdroj nestavel, nemel by nekdo radu jak na to?