jeste jednou ultrazvukove piezomenice :)

VA Elektronik - Andel Vladimir ing. vaelektronik
Středa Březen 17 12:08:57 CET 2004

Ja jsem na toto tema delal diplomku, jednalo se o starnuti LED
diod, u ktemiku to je podobne. V monokrystalickem materialu jsou
dislokace (mista, kde treba vlivem necistot je narusena
krystalicka mrizka) a (predevsim) vlivem tepelnych soku se
dislokace siri. Pri tom se parametry prechodu zhorsuji, az neco
prestane fungovat. Tehdy, 21 let tomu nazad, se u nas delaly
pokusy s laser diodama. Pro laserovy efekt bylo potreba
prekrocit urcitou proudovou hustotu a cim byl material mene
kvalitni, tim musela byt vetsi. Proto nase diody pracovaly jen v
impulznim rezimu a vlivem starnuti mely zivotnost cca 200 hodin.
V te dobe uz Japonci umeli delat diody s mensim proudem (mene
dislokaci - vyssi kvantova ucinnost - pri tepelnem soku se tolik
dislokaci nerozsiruje kdyz tam nejsou) a s moznosti trvaleho
provozu. Tehdy take soudruh Strougal zorganizoval dovoz prvnich
CD prehravacu, ktere nase armada rozebrala a laserovkama budili
nejake svetlovody. Dalsi CD byly embargovany a byla z toho
ostuda.

Andel

> O nikoli, vazeny pane, slysel jste neco o nanoskopickych
nevratnych
zmenach
> ve strukture polovodicu pri impulsnim provozu? Taky se tomu
rika starnuti.
Opravdu slysim o starnuti polovodicu poprve.Slysel o tom
nekdo?????
Jako ze se ucpavaji valencni sfery ??