jak na psa

Jindrich Vidensky prospecta
Středa Březen 17 12:08:28 CET 2004

Tak ma to uz uplne nastvalo a trocha som sa s tou 555kou vyhral.
Tu je riesenie:

   +12V    --------------------
    o     |                    |
    |  NC |   ------o------    |
    |  |  |  |      |      |   |
   ------------     |      |   |
  | 8  7  6  5 |    -      |   |
  |            |   | |\   ---  |
   >    555    |   | /    ---  |
  |            |    /|R1   |   |
  | 1  2  3  4 |   / |     o   |
   ------------    | |    GND  |
    |  |  |  |      -          |
    |  |  |  |      |    Cblok |
GND-o  |  |   ------o    100nF |
    |  |  - --      |          |
    |  | | |/|      o          |
    |  | | /      +12V         |
    |  | |/|                   |
    |  | / |R2                 |
   --- | | |                   |
C1 --- |  -                    |
    |  |  |                    |
     --o--o--------------------

Pre tych co si to nevedia poriadne zobrazit: GND na 1, z 2+6 C1 na GND a R2 na 3,
4 a 8 na +12V, 5 cez R1 na +12V a zablokovany 100nF na GND.

Vystup je z 3 alebo 7 (OC), kedze ma ist o pulznu prevadzku vysokosvietivej
LED, predpoklada to prudove zosilnenie (klasicka NE555 ma podla katalogu z
pinu 3 vystupny prud +-200mA, co pri striede 1:10 je stredny prud len 20mA).

Trimrom R1 (min. cca 200 Ohm, ja som mal 1kOhm asi v 1/5 drahy pre
duty cycle asi 15%) sa nareguluje strieda (vdaka nesymetrii nabijacieho
a vybijacieho priebehu, kedze uz referencne hladiny uz nie su v 1/3 a 2/3
nabijacieho napatia) a potenciometrom R2 (ja som mal 250k a C1=220n)
sa reguluje frekvencia (u mna cca. 6Hz az 600Hz).

Strieda sa sice trocha meni, ale to pre danu aplikaciu nevadi.
Dolezite je aj dobre zablokovanie/stabilizacia napajania. Vetrak, ktoremu
som chcel "zastavit" lopatky pozeranim cezen na LEDku mi pri zapojeni
na to iste napajanie uplne rozhodil 555ku...

Jano Waclawek