Budic na paralelni port v obousmernym modu

jiri@bezstarosti.cz jiri
Středa Březen 17 12:08:22 CET 2004

Zdravim.

Na LPT 5V je trochu zjednodusene. Ony jsou dnes vystupy
ve stylu CMOS a tak pri zatizeni samozrejmne napeti o neco
pada a dokonce jsem jeden port podrobil krutemu testu.
Zkusil jsem co da za proud nakratko k zemi. Dal 60mA z pinu D0,
upozornuji ze v modu SPP a proud jsem zvysoval k one hranici
pomalu - cekal jsem ze by to mohlo shoret i okamzite, kdybych
to ampermetrem rovnou zkratnul. 10sec vydrzel, dal uz jsem na to
nemel nervy, takze zije dal :-))). Nicmene to bylo kus desky
s portem za 20Kc z bazaru.

V jinych, oboustranych modech, tece proud z 5V pres pomerne
velky PULL-UP odpor, dejme tomu nejakych 4k7, takze zkrat
datovych pinu na zem neni nebezpecny, ale zatez je tomu
treba prizpusobit, aby jeste logicke urovne byly kde maji byt
i pri one zatezi pripojenymi obvody. Podobne se chovaji vystupy
80C51 a klonu jen s vetsim PULL-UP (zhruba 50k).
Pokud pouzijete na vystupy hradla HCT, budete asi
bez problemu, protoze berou i TTL urovne a vystupy maji
ve stylu CMOS, tedy rozkmit od GND do Vcc. U nekterych starych
PC byste mozna mohl najit na paralelu TTL urovne, ale ja to
jeste nevidel. Co se tyce odporu seriove s vystupy z paralelu,
mohu rici, ze i programator PIC chodi se seriovymi odpory 4k7
rozumne - jeste se neprojevi kapacity vstupu programatoru pri pouzivanych
frekvencich vystupu. Je to take vhodne, kdyz si uvedomite, ze
zarizeni pripojene k paralelu nemusi byt vzdy napajene. Jen tak
mimochodem do bezneho HC invertoru mi teklo z D0 paralelu, kdyz
nebyly invertory napajeny, 10mA a to myslim proto, ze ochrana dioda
na vstupu zpusobila vlastne to, ze zarizeni bylo pres ni napajeno
z paralelu - ale to jsem nezjistoval, proste jsem to osetril
kusem odporu, at tam tece co nejmene a neovlivni to prenos :-).

Obousmerny prenos po dratech D0-7 bych si dost rozmyslel, minimalne
bych pak resil omezovaci odpory seriove se signaly. Jen je pak treba
zase myslet na to, ze PULL-UP 4k7 v obosmernem modu je take potreba
prebit stazenim k zemi a tak vznika dilema - maximalni proud pri kolizi,
kdyz port bude SPP a velikost napeti v logicke nule, kdyz port bude
opravdu obousmerny, jak jsme predpokladali ...
Na to, ze si uzivatel nejprve precte manual a pak neco zapoji do paralelu
klidne zapomente a dokonce se Vas zepta co je to BIOS nebo SETUP, takze
v jakem modu ma paralel je dost casto zbytecna otazka :-))).
Jestli u novych desek paralel v modu SPP prezije stazeni treba D0 k zemi
nevim a pokud by nekdo o tom mel povedomost, rad se necham doskolit :-).

--
Jiri Bezstarosti