popis pinu

jiri@bezstarosti.cz jiri
Středa Březen 17 12:07:08 CET 2004

Hezke. Az mi jde mraz po zadech :-).
Jen takova mala poznamecka, pokud ja mohu se svym "skvostem"
pri tomto popisu vubec neco rikat.

Mezi computer a zarizeni bych stejne jednochip soupnul.
Muze krasne bufferovat data a tak zajistit naprosto plynule
posuvy i treba pod wokny. I kdyby nic jineho nedelal, stoji
oproti tem mechanickym dilum fakt par haliru.

--
Jiri Bezstarosti

-----Original Message-----
From: vicek.radek@ozjc.cpost.cz [mailto:vicek.radek@ozjc.cpost.cz]
Sent: Wednesday, November 21, 2001 9:57 AM
To: hw-news@list.gin.cz
Subject: Freza - bylo: odolnost LPT

Takze technicko-takticka data:

zdvihy(x,y,z): 430x300x150
teor.presnost: 0.025mm s mikrokrokem 0.0125mm
motory posuvu: Pacific Scientific
pohon vretena: ??? pozadavek az 40.000ot/min

Momentalne mam co se tyka mechanickeho provedeni pripravenou brousenou
ocelovou zakladni desku (1000x500x25) s podstavcem. Vyrobeny celni dily kde
jsou ulozeny vedeni a ulozeni sroubu a motoru osy X. Dale jsou ve vyrobe
dily portalu. Momentalne se resi ulozeni posuv. sroubu tedy zachyceni
axialni sil atd.

Mam sehnane vsechny linearni vedeni (vsechno zakryta pouzdra s kulickami).
Jen pro ilustraci vedeni X jsou dve brousene tyce o prum. 30 a delce 600mm
na kterych jezdi vedeni o delce 150mm.

Motory jsem sehnal cirou nahodou snad ty nejlepsi co se daj viz TTD. Nicmene

jsou kazdy jiny coz trochu komplikuje vyrobu koncovych stupnu. Nebudu mit
moznost mit vsechny desky stejne. Jedna se o hybridni motory (daj se zapojit

jak unipolarni tak bi-).

Posuvove srouby jsou o prum. 20mm dvojchode se stoupanim 5mm. Podarilo se mi

je sehnat kdyz na geodezii vyrazovali stare plotry (snad jeste po nemcich,
ale krasna precizni prace zvlast matky s aut vymezovanim vule - nebude se na

to muset sahnout) na kresleni map. Navic meli skvelou delku jeden 1200 a
druhy 700mm.
Lepsi by asi byly kulickove (jdou lehceji), uz jsem byl rozhodnut ze je snad

i koupim dokud jsem nesehnal ty co mam ted. Jen ta cena 16x5x500mm stoji
12.000Kc!!!!!!

Cidla koncovych poloh jsou po dlouhych testech Hallovy sondy TLE4905. Jsou
spinany magnety na posuvech. Meril jsem je na mikrometru na jedne strane
sonda na druhe prilepen magnet. Chodi tak presne ze jsem se nedomeril
absolutne zadne odchylky. Maji sice hysterezi coz nevadi jelikoz je nutne
motor stejne dobrzdit takze prejede a Tak se stejne pak vraci pomalym
posuvem a vypne.

Co se tyka logiky a koncovych stupnu:
pouzivam svaby UCN5804 od firmy Allegro. Tady v republice jsem je nesehnal,
prestoze je firmy jako Conrad bezne pouzivaji ve svych stavebnicich. Jsou to

budice kr.mot. s vystupem 40V/1.25A s teplotni ochranou (vypnou se pri 160st

na cipu). Maji v sobe logiku ktera umoznuje nastvit smer, mikrokrok, vypnuti

fazi, zmrazeni motoru a moznost prepnout na dvojfazovy rezim. Je to idealni
svab pro jednoduche konstrukce pro jednoduchou obsluhu motoru (casovac +
tenhle svab). Nastavuje se to vsechno jen 0 nebo 1 na prislusnem pinu takze
neni treba mikrokontroler. Pritom cena v helmutove je asi 10DM. Takze tady
by museli byt o dost levnejsi.
Ja jsem ale s tim zatizenim nevystacil a tak mam na vystupech poveseny
budice konstantniho proudu s darlingtony. Ty budice jsou dulezite i pro
jinou vec nez zesileni. Pri vyssich otackach motoru nestiha nabihat ve
vinuti maximalni proud a snizuje se tim krout.moment. Proto mam budice
napajeny 24V a omezovac proudu (tim ze mam motory kazdej jinej musim mit
kazdou desku jinak nastevenou - staci ale vymenit jen 4 zenerky). Po
pripojeni faze se nastavi maximalni napeti a to zaruci prudkej nabeh proudu
az do nastaveneho limitu.

Co se tyka SW chtel jsem to psat ve VB 6.0 (dokonce i napsal) nicmene tim ze

mam taktovani/krokovani rizene primo PC nemohl jsem kvuli pridelovani casu
ve woknech zarucit to ze se neco nespusti a tim se rozpadne casovani kroku.
Takze jsem presel na DOS a TP 6.0. Tady se zda ze vsechno slape jak ma. Mam
uz naprogramovanou konzoli (ukazuje stav jednotlivych os) a je na ni
prikazovej radek. Mam naprogramovane uz rutiny pro nastaveni rezimu a hlavne

uz mi chodi rutina pro interpolovany pohyb ve 3D. Takze kdyz zadate
souradnice jakehokoliv bodu vreteno se presune nejkratsi uhloprickou do
zadaneho bodu. Tohle je nejdulezitejsi rutina.
Je v ni implementovana logika rozjezdu a dobrzdeni. Da se to nastavit
parametricky pri zmene zatizeni je to nekdy nutne dat motoru cas na rozjezd.

Jelikoz vsechny pohyby se deji po techto primkach (tedy i kruznice je
slozena z usecek).
Mam napsanou i rutinu na zpracovani HPGL tudiz bude mozne napr. vystup z
ACADu pusti na frezu.
Momentalne vymyslim syntaxi skriptovaciko jazyka vcetne cyklu. Vysledny
program bude vlastne txt s radou techto prikazu. Takze jeden z prikazu bude
vykonej HPGL soubor ktery kdyz budu volat v cyklu s podminkou na test
hodnoty osy Z muzu plosny obraz zahloubit do materialu. To je jen priklad co

by to melo umet.
Ta prikazy a jejich syntaxe je nejvetsi orisek nicmene da se dodelavat az co

bude nutne a potrebne. Napr. kruznice muze byt objeta zvenku nebo zevnitr
(dira/cep) atd. S tim se vaze i korekce podle prumeru pouziteho nastroje
atd..... je toho mraky. Pocitam i se zasobnikem a aut. vumenou nastroju.

Tady je obsazeni paralelniho portu. Vystup CLK je spolecny pro vsechny osy.
A tim ze je mozne motor zmrazit nehybe se i kdy na nej chodi pulzy.

{****************  Zacatek programu  **************************
Vyznam jednotlivych bitu na jednotlivych portech:
         8 7 6 5 4 3 2 1
-------------------------
Port D | 0 0 0 0 0 0 0 0
         | ------------- Phase     Z
         --------------- Half step Z
Port C |         0 0 0 0
                 | ----- Direction Z
                 ------- Vreteno

Napsal jsem toho tak ctvrtinu co mam zatim vymysleno, ale bavi mne to. :-D

Jinak dulezita poznamka muj otec je nastrojar a ma k dispozici na co si
vzpomene co se tyka masin. Takze to ledacos vysvetluje.

Pokud mate nejake dotazy nebo napady a zkusenosti rad se o tom pobavim, bo
je to fakt docela nekdy slozite a clovek na vsechno sam hned taky neprijde.

RadekCX