Teplota na slunci

Pavel Hudecek pavelhudecek
Středa Březen 17 12:06:59 CET 2004

Vyzarovany vykon samozrejme zavisi na teplote,
ale tepelny odpor pro vyzareny vykon je zavisly
na barve povrchu a vlnove delce vyzarovaneho
zareni (ta zase na teplote).
Zjednodusene receno, vyzarovani, stejne jako prijem
zavisi na odrazivosti povrchu, takze lesklemu telesu
se cast vyzarovane energie odrazi zpet.

Mimochodem maximalni vychytavka jsou nektere slunecni
kolektory, ktere jsou natreny barvou, jenz se pro zareni
nad asi 2000K (prijimane ze slunce) jevi jako cerne
a pod 500K (vydavane kolektorem) jako bile az leskle.
Pokud takovy kolektor umistite pod sklo, muze vam
v lednu klidne ohrat vodu na 60 st C.

Ze stejneho duvodu ma cerny chladic nizsi tepelny
odpor, nez leskly (pokud ovsem pouzijeme ventilator,
tak je rozdil zanadbatelny).

Jeste efektnejsi, ale hure uskutecnitelny je tento pokus:
Do vzduchoprazdne nadoby umistete dva predmety,
z nichz jeden je cerny a druhy maximalne leskly a
sledujte prubeh teploty. - Po nejake dobe bude leskly
predmet o nekolik stupnu teplejsi, nez cerny a cerny
bude nepatrne chladnesjsi, nez nadoba (pokud jeji vnitrni
steny nejsou take cerne)...
Pavel Hudecek