Teplota na slunci

Pavel Hudecek pavelhudecek
Středa Březen 17 12:06:48 CET 2004

>To jste take myslel spravne. Cerna samozrejme pohlcuje vice
>(proto se take ohreje rychleji), ale zaroven i vice vyzaruje,
>takze vyrovnany stav, kdy je shodny prijimany a vyzarovany
>vykon, nastava pri nizsi teplote.
>    Naopak stribrna prijima mene (proto se ohreje pomaleji),
>ale vyrovnany stav nastava az pri vyssi teplote, takze se ohreje
>na vyssi teplotu, nez cerna, ale bude ji to trvat zretelne dele.

Z principu to tak je, nicmene nastavaji dalsi faktory, ktere nelze pominout
a to je ta vec, ze musi byt take neco co musi to vyzarovane teplo prijmout,
pokud je to napriklad stojici vzduch (velmi dobry izolant) nemusi to byt az
tak jednoznacne, jelikoz vzduch se nad cernym povrchem rychle ohreje v tenke
vrstve a dal ale teplota rychle klesa. Tzn. ze i ten cerny povrch se zacne
rychle ohrivat na vyssi teplotu. Takze vse zalezi take na tom jak dalece je
schopne to teleso energii predavat dal, pokud mu v tom zabranite rozhoduje
jen a jen telesem prijimana energie.

>    Prevedeno na slunecni kolektory, cerny bude davat velky
>vykon, ale nizsi teplotu, stribrny nekolikanasobne nizsi vykon,
>ale maximalni dosazitelna teplota bude zretelne vyssi.

Nemyslim, ze je to pravda (viz predchozi komentar). Pokud teoreticky udelate
kolektor, ktery ma minimalni zpetne tepelne vyzarovani (coz je cilem)
rozhodne vam k vyssi teplote nepomuze bily povrch. Vse bude zaviset jen na
prijimanem vykonu kolektoru.

Nicmene jako optimalni se jevi u kolektoru rozdil teplot mezi vymenikem a
teplotou media v kolektoru hodnota 5stC. Je to prave z duvodu toho, aby byl
rozdil teplot mezi kolektorem a okolim nejmensi mozny (kvuli ztratam v
nedokonale izolaci) nebo naopak, aby jste netopili z vymeniku ven.

>Protoze vykon ziskany ze stribrne je nepouzitelne nizky,
>delaji se samozrejme cerne.
>Pavel Hudecek

RadekCX