Demagnetizace obrazovky

Petr Krc pekr
Středa Březen 17 12:06:45 CET 2004

Straka Matus wrote:
> Hadal by som, ze demagentizacia je o tom, rovnomerne rozlozit pole tak aby
> sa navzajom rusilo (alebo bolo vsade rovnake).

Spis bych to rekl takhle:
Kazdy feromagneticky material ma urcitou remanenci, takze kdyz jej
umistime do ss magnetickeho pole a pak vyndame ven, stane se z nej
magnet, jehoz 'sila' je mensi nez sila pole, ve kterem se nachazel.
Demagnetizace (velmi zjednodusene) spociva v tom, ze se toto 'zmrazene'
magneticke pole z predmetu odstrani.
Lze to provest nekolika zpusoby:
- rozbitim materialu na malinke kousky (velikosti magnetickych domen,
  ktere se pak sami usporadaji tak, ze se jejich magneticke pole
  navzajem vyrusi)
- zahratim nad tzv. Curierovu teplotu, ktera je pro kazdy material jina
  (magneticke domeny provedou totez, ale integrita telesa zustava
  zachovana)
- umistenim do stridaveho EM pole, jehoz intenzita pozvolna klesa k nule
  a material se tedy stridave magnetuje opacnymi smery, vzdy vsak o neco
  mene nez v predchozim cyklu

Prvni dva postupy bych na masce obrazovky radeji nezkousel, zbyva tedy
ten treti. To lze provest ruzne:
- civkou okolo obrazovky, kterou prochazi stridavy proud s klesajici
  intenzitou (pouziva se snad u vsech dnesnich obrazovek, v serii
  s civkou byva termistor, ktery svym zahratim omezuje proud)
- stejnou civkou, kterou prochazi stridavy proud konstantni amplitudy,
  ale ktera se pomalu vzdaluje od demagnetovavaneho predmetu.

Toliko velmi zjednoduseny popis.
Fyzikove at radeji zatnou zuby a stisknou DELETE :), nebo REPLY
a rozepisi se podrobneji.

--
Regards
           Petr Krc