Telefon + Telefon + Ustredna

Jiří Žatka jiri.zatka
Středa Březen 17 12:02:49 CET 2004

Ahoj

telefony pro pripojeni pouzivaji dva draty oznacene "a" a "b" po nich bezi
komunikace i napajeni. Stejnosmerny napajeci proud ma na sobe superponovan
hovorovy signal. Pro pripojeni je prakticky jedno ktery drat bude plus a
minus, v telefonu je na vstupu usmernovaci mustek. Pro prvni pokus muzes
propojit "a" drat jednoho telefonu s "a" dratem druheho a totez pro "b", na
"b" pripojis nulu zdroje nastaveneho na 24V a plus zdroje pripojis pres
odpor 330 ohmu na "a". K funkci - odpor zajisti proud pro napajeni obou
telefonu a propojeńe "ab" draty umozni hovor. Toto zapojeni umozni mluvit po
zvednuti sluchatek z jednoho do druheho. V tomto zapojeni nejde vyzvanet
druhy telefon. Pozor odpor se nesmi zkratovat - telefony jsou určeny pro
napajeni proudem, napětí bez omezení proudu by je mohlo znicit!
Telecom pouziva pro napajeni telefonu 60V a prislusny odpor zvoleny tak aby
telefon mel proud asi 40mA. V klidu je bezny telefon spinacem ve vidlici
vypnut a je pripojen jen vyzvaneci obvod (v serii kondenzator, odpor a
zvonek) a na lince je 60V a eventuelni stridavy vyzvaneci signal. Po
vyzvednuti telefonu se vyzvaneci obvod odpoji a pripoji se hovorova
elektronika - zacne odebirat proud a diky predradnemu odporu v ustredne se
na lince napeti snizi podle kusu na hodnotu asi 8V.  Nyni je mozno stisky
tlacitek vytacet cislo, u pulsni volby se vysilaji impulsy (pocet podle
cisla 1 - jeden imuls, ....., 9 - devet a 0 - deset impulsu) oddelene
casovou mezerou mezi nimi, u tonove volby pro kazde cislo dvojice tonu taky
oddelene casovou mezerou. Tyto informace superponovane na napajecim proudu
ustredna vyhodnoti, sestavi spojeni a na protejsi telefon k jeho 60V
napajeciho napeti pripoji (superponuje) zdroj vyzvaneciho stridaveho napeti
a zvonek se rozezvoni. Po vyzvednuti protistrany zacne teci proud a rele
odpoji vyzvaneci napeti - muze se mluvit.

Odbornici necht mne doplni ci opravi, dlouho jsem uz s telefony nedelal.

                Jirka