OT: trhaci sila

Snail Instruments snail
Středa Březen 17 12:02:40 CET 2004

>Slunce sviti, vyrazime k vode, nafukujeme lehatko a mne
>zajima jako silou (na metr) je trhan obal valce
>obsahujici medium pod urcitym tlakem.
>Poradil by mi nekdo? Nejaky link, typ?
>Je tady urcite plno studaku a ti to maji v malicku, nebo rovnou v pazi. :-)

Ja bych k tomu pristupoval asi takto - tlak uvnitr telesa je kompenzovan povrchovym napetim 'obalu'. Prace pri zmene objemu se musi rovnat praci pri zmene povrchu, jinak by nebylo dosazeno rovnovahy, ale teleso by se splaskavalo nebo nafukovalo. Pro valec:

Objemova prace = p.deltaV = p * delta (pi * v * r^2) = 2*pi*v*p*r * delta r

Povrchova prace = T deltaA = T * delta (2*pi * r * v) = 2*pi*v*T*delta r

cili 2*pi*v*p*r * delta r = 2*pi*v*T*delta r

z toho T = p * r

p - tlak uvnitr valce
T - povrchove napeti (sila na jednotku delky)
pi - Ludolfovo cislo
v - vyska valce
r - polomer valce
delta - to je takovy ten trojuhlenicek, nevim presne, na co to je, ale kdyz se tam da, tak to vyjde dobre :-)

Spocitat totez pro anulus (cili detsky kruh nebo pneumatiku) jiz ponechavam vasnivym vyznavacum analyticke geometrie.

J. Hanzal