Polovodicova regulace cerpadla

Hrubý Petr petr.hruby
Středa Březen 17 12:02:10 CET 2004

Zdravim,

-----Původní zpráva-----
Od: clock@ghost.btnet.cz <clock@ghost.btnet.cz>
Komu: Multiple recipients of list <hw-news@list.gin.cz>
Datum: 27. V. 2001 22:16
Předmět: Polovodicova regulace cerpadla

>Mam vodni cerpadlo o vykonu asi 1kW, na 220V jednu fazi. Pise se na nem
>2850 otacek za minutu. Je to asynchronni motor?

Ano synchronni otacky 3000ot/min - skluz (v tomto pripade 5%) = 2850 ot/min.
Jeste se zeptam, je u toho motoru kondik?
Moznosti rizeni otacek asynchronnich motoru:
- zmenou napajeci frekvence (stridac)
- zmenou poctu polovych dvojic (zvlastni konstukce motoru)
- zmenou skluzu (zarazenim odporu do vinuti rotoru = krouzkovy motor)
Jeste prichazi v uvahu pokud by tam byl ten kondik, v malem rozsahu ridit moment motoru a tim neprimo i otacky. U teto "regulace" vsak hrozi prekroceni bodu zvratu a chod motoru v nestabilni casti momentove charakteristiky ( zastaveni motoru).

>Potreboval bych si na nej ubastlit nejaky regulator protoze kdyz se pouziva na
>zahrade na zalevani tak je proud vody moc silny a kdyz se voda pribrzdi
>utazenim kohoutu, tak se cerpadlo zacne prehrivat.

 Jake je provedeni cerpadla? Pri zmenseni prutocneho mnozstvi se zatizeni take zmensi. Neni cerpadlo chlazeno protekajici vodou? V tomto pripade bych doporucil spise nejaky obtok pro snizeni prutocneho mnozstvi na vystupni trysce. Cerpadlem bude protekat dostatecne mnozstvi vody a za nim se cast vody odpusti.

>Muze nekdo doporucit nejake zapojeni? Prej jsou 2 druhy regulatoru, na odporove
>a indukcni zateze. Ja asi budu potrebovat na tu indukcni, ze?

Jake mate na mysli? Jestli regulatory pro vrtacky, tak ty nejdou pouzit protoze jsou pro jiny typ motoru (seriovy -> univerzalni = regulace otacek stredni hodnotou napeti). Tady by pomohl stridac, ale pro 1KW nekolik tisic Kc.(cenu neznam presne, mozna nekdo doplni)
 Nebo zbastlit lichobeznikovou regulaci (nutno napajet 3f. napetim?) pro snizeni kmitoctu, ale planek na to jsem nevidel, pouze teorie. I kdyz dnes v dobe mikroprocesoru by to nemusel byt tak velky problem.
Vzhledem k dane aplikaci bych videl jako nejjednodussi obtok za cerpadlem. Pro bastlire vysel navod na stridac v nejakem nedavno vydanem AR, nebo PE :-)
Hruby