spinani

Pavel Hudecek pavelhudecek
Středa Březen 17 12:02:10 CET 2004

Nekdy mi pripada, ze lide v teto konferenci nepremysli
o tom, co napsali:

> Jo. Zapojis do serie rele na 5V a elektrolyticky kondenzator, kapacitu
> vyzkousis podle odporu civky rele. Civku rele jeste preklenes odporem,
> aby se ten kondenzator stacil vybit, kdyz vypadne elektrika jenom na
> kratkou dobu.

Tak tomuhle se rika "narovnak na vohejbak":
Napred nastavime cas volbou velikosti kapacity a kdyz
vyhovuje, tak ho zkratime snizenim odporu :-)))

Takze vysledek je uplne stejny, jako kdyby kondenzator
mel mensi kapacitu. Odpor a kapacita maji totiz na
vysledny cas uplne stejny vliv, nebot se ve vzorci nasobi.
Takze je uplne jedno, jestli zapojime odpor paralelne k civce
a dosahneme tak snizeni celkoveho odporu, nebo pouzijeme
mensi kondenzator s puvodnim vnitrnim odporem civky rele.
    Jina situace by nastala, pokud bychom chteli selektivne
zkratit jen vybijeci cas, ale to by vyzadovalo do serie s odporem
zapojit jeste diodu.

u(t)=U(1-e^-(t/T))
T=RC

kde u(t) je napeti na kondenzatoru podle casu,
U je napajeci napeti,
e je Eulerovo cislo (priblizne 2,718), t je cas a
T je casova konstanta (T=RC), coz je cas, za ktery
u dosahne U(e^-1)=U(1/e)= (priblizne 0,632U).
Znak ^ znamena mocninu (napr. e^-1 je tedy e na minus prvni)

Pro stouraly jeste upozornuji, ze vliv indukcnosti civky maleho
stejnosmerneho rele muzeme povazovat za zanedbatelnou
pro casy od cca desetiny sekundy vyse. Indukcnost samotne
civky je sice vetsinou dost vysoka, ale protoze ve stejnosmernem
rele ma plne zelezove jadro, je jim vyrazne degradovana.
Mimochodem pro proud prochazejici civkou je uplne stejny
vzorec, jako pro napeti na kondenzatoru, jen misto U je U/R
a T=L/R (kde R je odpor v serii s indukcnosti vcetne jejiho
vnitrniho odporu).

Hudecek