Koax na 433MHz

Ales lajcman
Středa Březen 17 12:02:08 CET 2004

Dobrý den,
Rád bych přispěl svou troškou do diskuse.
Jsem zaměstnancem malé firmy zadívající se rádiovou telemetrií na
profesionální bázi.
Pro skutečně "seriózní a spolehlivý" datová přenos bych rozhodně použil FM
modulaci, zkušenosti to potvrzují, důležitější nežli se někdy zdá jsou
parametry přijímače. Doporučuji nějaký FM superhet , nejlépe s dvojím
směšováním. Potom takový 10mW vysílač a přijímač chodí spolehlivě na
vzdálenost 300-350m ve volném prostoru s anténami - kus drátu délky 15,5cm.
Dosah závisí na  kvalitě antény, ale dost významně také na její výšce nad
zemí - odzkoušeno, také požadovaná přenosová rychlost má vliv na dosah,
resp, šířku filtru přijímače a tím i citlivost. Čím rychlejší, tím menší
dosah. Proto existují moduly - přijímače  pro pásmo 433MHz ve více
variantách podle rychlost např. do 14kbit/s nebo 40kbit/s a někdy i verze
pro 3V nebo 5V napájení. Při pokusech se směrovými anténami byly ověřeny
dosahy i několika kilometrů, pozor však na generální licenci GL30/2000.
Myšlenka umístění modulu přímo k anténě je dobrá. Už jsem viděl několik
zařízení, kdy RF modul byl umístěn přímo v anténní krabici.
Myslím, že spoustu zajímavých informací a doporuční pro konstrukci aplikaci
s RF moduly v pásmu 433MHz můžete nalézt na
http://www.artbrno.cz/Radiometrix/products/product1.htm
Odkazy na další výrobce různých radiomodulů a radiomodemů pro nejrůznější
pásma a aplikace je na www.artbrno.cz

Aleš