Vycernala kompaktni zarivka

clock@ghost.btnet.cz clock
Středa Březen 17 12:01:52 CET 2004

Zajimala by me problematika zivotnosti komaptknich zarivek vysvetlena na
jednom empirickem pripadu co se mi tedka stal:

S moji 11W kompaktni zarivkou "Lohuis" zakoupenou pred rokem v GM electronic
se stalo toto:

1) Blikala jako poblikavaji zarivky ve hre Duke Nukem 3D
2) Jedna nozicka ze 4 (tam co je elektroda)
   byla silene rozpalena i po kratkem provozu ze jsem si o ni malem spalil
   prst (driv byla zarivka celkem jen tak tepla) a byl tam
   takovy cerny pruh v delce 3cm a na druhe elektrode byly ze stejneho "testa"
   dve kulate skvrny. Vypadalo to jako by nekdo luminofor zevnitr potrel nejakou
   tmavou barvou.
3) Tak jsem to otevrel, je tam 4-vyvodova zarivka. Zarivka je toho typu ze kdyz
   fungovala, tak asi 500ms nic nedelala a pak se rozsvitila. Po nekolik minut
   se ji zlepsovalo svetlo az do plneho jasu. To je ten lepsi zpusob rozsveceni
   nebo horsi?
4) Po slozeni uz nejela.

Jaky kazivy proces v zarivce probehl? Mohlo byt ze by na 1 z privodnich 4
dratku byl studenak a jak jsem to otevrel tak jsem ho "dodelal"?

Muzete doporucit, jestli je vhodna z hlediska spolehlivosti, ceny a kvality
svetla lepsi prejit na dlouhe svitidlo s primou trubici a zvlast zakoupenym
elektronickym predradnikem (nemam rad 100Hz kmitani svetla)?

Je mozne napriklad napajet zarivku z vysokofrekvencniho (rekneme 40KHz)
blokovaciho oscilatoru co dava symetricky proudovy vystup? A nebo je treba
pro optimalni funkci zarivky rozzhavit elektrody? Cim se liseji zarivky co
maji misto 4 kolicku jenom 2?

--
Karel Kulhavy                     http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~clock