Vycernala kompaktni zarivka

Miloslav Kazda miloslav.kazda
Středa Březen 17 12:01:50 CET 2004

> Pokud by si nekdo hral s vlastnim menicem, tak asi je opravdu lepsi pouzivat
> vlakna jen jako elektrody a ne na zhaveni. V jakemsi modrem AR tusim z r.83 bylo
> nekolik menicu. Treba ta 4W zarivka na 4 AA clanky co maji v GM je klasickej
> jednocinnej samokmitajici menic s transformatorem, na sekundar je primo
> pripojena ta trubice a to tak ze jsou oba vyvody vlakna spojeny dohromady. Ale
> osobne bych doporucoval dvojcinnej menic, ma to nekolik vyhod:

> -mensi trafo (pro stejnej vykon) protoze jadro neni magnetizovano ss slozkou
> -oba konce zarivky jsou niceny symetricky.
> [...]

No ja jsem si s tim sveho casu hral. Mel jsem multivibrator z 555 a
spinal jsem s tim 2 MOSFET tranzistory. Ale napajeni jsem mel z 6V a
ty tranzistory byly obycejne, co potrebujou alespon 10V, takze hrozne
topili a ucinnost nicmoc. Delal jsem to jeste v dobach, kdy jsem vedel
ze se MOSFET otevre, kdyz na nej privedu napeti, a kdyz udelam nejakej
pulzik na primaru trafa, tak me to udela taky pulzik na sekundaru toho
trafa. Takze prevodovej pomer byl dost brutalni (to je jeste slabe
slovo) asi 1:150-250, to uz nevim presne, takze zarivka mela asi po 20
hodinach provozu docela slusnej cernej prouzek.

Videl jsem take u klamarada verzi, ze tam mel taky trafo, ale
zapalovaci napeti delal pres seriovej rezonancni obvod. Fungovalo mu
to pekne takova dlouha tlusta vyrazena trubice s prepalenymi vlakny
svitila krasne, mel to na 12V a vzalo si to asi 1-2A.

tak to jsou moje zkusenosti, ale delal jsem to asi pred 4mi lety, ted
jsem chytrejsi a mam min casu.

Miloslav Kazda
                                   mailto:miloslav.kazda@volny.cz
                                   http://milosh.zde.cz