Chytry vysavac BYLO: Roboti

Martin Hankovec Martin.Hankovec

From: J. Polívka <jpolivka@mbox.vol.cz>
>. Nebude to ovsem o tom jaky pouzit
> comp (i kdyz asi take), ale o fyzikalnich zakonech, akumulatorech,
solarnim
> nabijeni v zakrytem prostoru, spotrebe energie, cene, prodejnosti apod.
> J. Polivka

Presne tak.
nie je to davno, ked som o tom uvazoval.

Najskor som si urobil energeticky prepocet mojej kazdodennej
cesty a vytipoval som si miesta, ktore su kriticke - kopce atd.

Odhadol som si pozadovany vykon na kritickych miestach
zo vztahu P=M*omega.
Moment zo sily na pedaloch, omega je jasna, trebalo samozrejme trosku
aproximovat, pretoze sila na pedaloch je pulzujuca, a teda aj krutiaci
moment.
Z toho vysiel nejaky ziadany vykon motora, ale vysli aj udaje
tykajuce sa dimenzovania akumulatora, pretoze
W=P.t, kde t je doba cinnosti motora.

A teraz mechanika. Vyuzila by sa retaz na pedale.
Predlzila by sa a bola by vedena do priestoru medzi
zadne koleso a sedadlo. Tam by bol pohon.
Vyhoda - motor sa netoci non-stop - nevyhoda,
ked bezi motor tocia sa pedale. Pohon musi mat
volnobezku aby sa pri toceni pedalami netocil pohon.
Toto splnaju startery.

No a sme na kameni urazu - starter ako motor.
Bol som optimista a myslel som si, ze idealny bude starter,
pretoze je sice dimenzovany na spickovu zataz, ale kratku dobu,
takze na moj ucel bude OK.
Investoval som a zohnal som si starter z nejakeho maleho Citroena.
Ma vlastnu prevodovku, volnobezku ma veeeeelmi silne permanentne magnety,
skratka parada.
Realita ale bola trosku ina. Motor berie !naprazdno! 15A.
Po 30s prace ma uz nepripusnu teplotu.

Takze tam som to stopol a nechal tak.
Inak som mal urobeny predbezny navrh regulacie, planoval som
MOSFETovy impulzny menic s ucinnostou 90-95 % s paralelne radenymi
tranzistormi s odporom kanalu 2-3 mOhmy.

ivo.