Paralerni port

Naprstek Jiri-R54332 Jiri.Naprstek
Středa Březen 17 12:01:17 CET 2004

Nemam velke zkusenosti s paralelnim portem, jednou jsem na nej neco stavel a tak jsem se v tom chvili stoural:

"Normalni" paralel (dnes jiz historicky) vstup opravdu neumi (neumel), prvni co se objevilo byl bitronics, tedy cosi, co nemelo datovou branu resenou jako totem-pole output, ale jako pull-up proti tranzistoru a umelo to cist skutecny stav dratu (neco jako brana A na 89C51, nebo brana A na 8255). Nastavenim brany na FF Vam pak vzniknul pull-upovany vstup.
Nekde jsem jeste videl verzi, ktera pouzivala signal AFXT jako ovladani smeru (uz nevim jaka hodnota byla kam). De-facto byl AFXT priveden na DIR vystupniho budice.

Ponekud sofistikovanejsi je EPP, ktery pouziva datovou brani paralelniho portu jako obousmernou datovou sbernici a ostatni signaly jako signalling k ni. Lisi se dve verze 1.7 a 1.9 ktere spolu nejsou zrovna moc kompatibilni (tady jsem si osobne vylamal zuby ;-))

Posledni, co znam je ECP, coz je take obousmerna komunikace po datove brane pouzivajici ostatni signaly jako podporu komunikace, avsak jinak nez EPP :-) EPP se chova jako sbernice (RD, WR, WAIT a tak..), kdezto ECP jako obousmerny kanal. Glueless lze spojit dva ECP porty a mate tak rychly obousmerny kanal. ECP umi i DMA, takze to lze tlacit fakt rychle.

Dobry zdroj informaci jsem nasel na http://www.epanorama.net/pc/interface.html#parallel

S pokusy s paralelnim portem jsem skoncil, moc jsem si s nim nerozumel, ale par utilitek, kousku HW a k nim softwarku mam. Muzu poslat...

Jirka N.

http://0g.cz/0108/Formule1