usporne zarovky 2

Serych@Panska.CZ Serych
Středa Březen 17 12:05:51 CET 2004

Co se tyka blikani, mohou to byt podle mne problemy zdroje zarivky (v te
obtloustle patici je primitivni spinany menic, ktery vypada opravdu velmi
"levne udelany"), treba muze chytat nejake interference s ruznymi rusici na
siti, nebo treba reagovat na kolisani napeti. Moje zarivka mimo blikani take
obcas piskala a dokonce blikani "bylo slyset" v piskani. Ted uz konecne
definitivne odesla (po cca 3 letech dosti silneho provozu), tak jsem ji
kuchnul.
Druhou pricinou muze byt spatna kvalita plynove naplne nebo netesnosti,
ktere umozni vzduchu, dostat se dovnitr byt i v malinkem mnozstvi, a tak v
plynu uvnitr nadelat paseku.

Co se tyka kvality svetla, pak problemem (u nove dobre fungujici usporne
zarovky) neni az tak stabilita svetla, ale jeho spektralni slozeni. Vyrobci
tech levnych zarovek se s tim podle me neparou a daji tam prvni
fluorescentni latku, ktera jim padne do ruky. Videl jsem vedle sebe kdesi na
vystave zarovku se zarucenou barevnou teplotou pro fotograficke ucely a
tuhle levnou, a ackoli konstrukcne je to de facto totez, ta svetla se
absolutne nedaji srovnavat. (nicmene ta fotograficka take nestoji 90Kc
(mozna tak 90DM :-)))

Co se tyka toho tajemneho nocniho blikani, mel bych pro to dve teorie:
1) Nejake vyboje staticke elektriny (zkuste v noci prejet prstem po prave
zhasnute predtim delsi cas svitici zarivce (ted myslim klasickou dlouhou
trubici).
2) Nejaka zpotvorena funkce zdroje zarivky treba diky indukcim v dratech a
treba diky tomu, ze vypinate nulak a ne fazi? Jestli je na konci zdroje
nejaky kondik, mohly by ho nejake drobne jehlicky pomalinku nabijet. Az by
napeti dosahlo ionizacniho napeti v trubici, doslo by prave k takovemu
malemu zablesku, ktery by ho zas totalne vybil a cyklus by se opakoval.

					Jakub Serych