Lambda sonda

Roman Bodis bodis
Středa Březen 17 12:05:41 CET 2004

Vazeny Pan Dresler & ostatni zucastneni

Lambda sonda je klucovou suciastkou katalickej regulacie, analyzuje zlozenie
splodin vo vyfukovom potrubi. Vdaka tomu regulacna elektronika vytvori
optimalny pomer zmesi na spalovanie. Je v tvare flase zo zirkondioxidovej
keramiky (ZrO2). Zo strany splodin je platina prepustajuca plyny potiahnuta
oteru odolavajucou poreznou keramikou. Vnutorna strana ma spojenie s
okolitym vzduchom. Funkcia sa zaklada na tom, ze keramicky material pri
teplote cez 600C vedie iony kyslika. Vnutorny vyhrievaci element preto musi
sondu zahriat na prevadzkovu teplotu. Ak je obsah O2 na vnutornej a
vonkajsej strane odlisny, vznika na elektrodach elektricke napetie.
Pri idealnom zmiesavacom pomere 14:1 sa meni napetie okolo 0,5V (frekvencia
je zavisla na casovej konstante regulacneho obvodu). Ak je napetie bez
kolisania presne 0,5V znamena to ze regulacny obvod nepracuje spravne, je
chybna lamda sonda alebo je studena. Trvale vysoke napetie znamena ze  zmes
je prilis bohata (malo kyslika). Tato situacia tiez moze vzniknut za istych
okolnosti (studeny motor,velka zataz) aj za normalnej prevadzky. Pri
chudobnej zmesi zase pada napetie pod 0,5V. Aj tu su vsak iste dovolene
situacie (brzdenie motorom-uvolneny plynovy pedal pri vysokych otackach
motora).

Nie som v tomto nejaky profik, len som prebehol clanok Elektora
99/9/s.25,"Lambda sonden tester".
Vielleicht fehlerfrei...

Bodo
bodis@tt.psg.sk