Prenosova rychlost po telefonnich linkach ?

Ales Prochaska prochaska
Středa Březen 17 12:05:29 CET 2004

Prenosova rychlost se neudava v Bd, to je jednotka modulacni
rychlosti. Nazorne receno, modem s prenosovou rychlosti 9600 b/s
(nekdy tez bps) ma modulacni rychlost 2400 Bd.
  Vtip je v tom, ze sirkou pasma je dana pouze modulacni rychlost (tj.
pocet zmen stavu signalu za jednotku casu), ktera nemuze prekrocit
dvojnasobek sirky pasma, ale kazda zmena muze byt o ruznou hodnotu,
takze muze kodovat vice bitu. Pocet bitu na jednu zmenu je tak dan
odstupem signal-sum.
  Maximalni teoreticky dosazitelna prenosova rychlost telefonni linky
je 64,000 b/s, protoze se pro ucely prenosu digitalizuje a to 8000
vzorky za sekundu po osmi bitech. Prehistoricke plne analogove linky
mohou formalne dosahnout vetsi propustnosti (nevznika digitalni sum
ani zadny pitomy vzorkovaci teorem nezuzuje sirku pasma na 4 kHz), v
praxi ale spis daleko nizsi.
  Soucasne modemy mirne presahuji 1/2 maximalni teoreticke rychlosti,
coz je neco jako zazrak techniky.

Ales Prochaska