Kdyz uz se mluvi o telefonech ...

milan.klesa@ct.cz milan.klesa
Středa Březen 17 12:05:24 CET 2004

Zdravim,

Co mate za tim za pristorj, kdysi jsem si hral s telefonimi IO a stavel
jsem
si svuj vlastni telefon s KA58512 (jestli si teda dobre pamatuji ten typ,
musel bych se podivat doma, ale byl to svab z telefonu Iskra ze Slovinska)
Delalo mi to neco podobneho. Ten Svab totiz potrebuje z linky neustale
dobijet aby si pamatoval atd. Nicmene na to jsem zapomel a pristroj
kdyz byl delsi dobu zavesen tak proste prestal fungovat.
Mozna je ten vas problem zpusoben necim podobnym. Obecne vzato
vetsina dnesnich pristroju ma z linky neustaly odber byt jen nepatrny
vetsinou se to na lince projevuje jako smycka cca 300kOhmu az 10MOhmu,
poodle typu pristroje a kusu.

> [...]
>
>A       ---         ---     A1
>-------| T |-------|LED|------
>   | 1  ---  3  |   ---   |
>   -     |2    | |        |
>  |D|    |     |R|        |
>   -     |     | |        |
>   |     |      |         |
>    -----        ---------
>
>B                           B1
>------------------------------
>
>Nevedel byste nekdo:
>-zda ten domely tranzistor a dioda je opravdu tranzistor a dioda nebo
treba,
>co ja vim, tyristor a diak nebo neco jineho

Tak jak je to nakreslene je to tezko odhadnout, nicmene ja osobne bych tam
spis
vrazil Tyristor, vydel jsem obdobne zarizeni, ktere bylo malinko slozitejsi
ale princim byl stejny. Tam byl tyristor, nicmene byl v mustku z diod
(tudiz mohl
fungovat obema smery). A ta dioda byla zenerka, tady nejspis bude taky,
ale bylo
by mozna dobre zkusit dat odpor mezi vyvody 2 a 3, aby ta zenerka (jestli
je to
zenerka mela urcitou moznost fungovat. Chce to zkusit, ale zacal bych na
vyssich
hodnotach radove desitky kilo.

>-jak je mozne, ze ta LEDka pri podarenem vyzvednuti telefonu intenzivne
>sviti a je ji jedno, jakou ma proud ji prochazejici polaritu. Vzdyt AB
draty
>telefonu jsou libovolne prohoditelne a pritom napajeni pristroje od
ustredny
>je stejnosmerne nebo se pletu?

to se neplete nicmene te ledce je vcelku jedno, kdyz je na ni opacne napeti
akorat nesviti. podobne zapojenou ledku jsme pouzivali v praci na kontrolu
jestli
mam vyveseno (tehda jsem jeste opravoval telefony na dilne) a vim, ze
ji opacna polarita nevadila, kazdopadne se to jednou vyzkouselo, kdyz to
nesvitilo tak se polarita otocila a tak uz ta ledka zustala naveky...
Nicmene jestli je v tom zapojeni pred ledkou tyrystor, tak zapojeni
pri opacne polarite nebude vubec fungovat.

>-jak tomu pomoci, aby to spolehlive pri vyzvednuti telefonu preplo (jeste
>poznamenam, ze v noci (mensi zatez ustredny=> vyssi napajeci napeti ???)
>chodi daleko spolehliveji nez v dobach spicek.
>
>Ustredna je nejaka novejsi analogova (prazske sedmimistne cislo).
Ustredna by na to nemela mit az takovy vliv. staci kdyz ta zenerka bude
spinat pri cca 20V, tim padem smycka na pristroji ten tyrystor (uvazujme
ze je to
tyrystor) jej spolehlive sepne. Na udrzeni uza pak staci napeti radove do
10V
a i kdyby smycka byla slabsi, tak ani pri 15V na lince ten druhy telefon
nema
sanci sepnout.
Kdyz budete mit zajem, zkusim nekde vystrachat a naskenovat to zapojeni co
jsem videl
ja, jinak bylo v knize 305 zajimavych zapojeni (tusim v prvnim dile nekde
ke konci)

ByE milan (milan.klesa@ct.cz)