Spinany zdroj - potrebuju poradit

Ing. Petr Prochazka pprochaz
Středa Březen 17 12:05:21 CET 2004

>Dostal jsem se k takovemu spinanemu zdroji,
>kde za vstupnim filtrem je pred diodovym mustkem
>(tedy mezi filtrem a mustkem) zapojeny
>rezistor 10 ohmu/mnoho wattu. K tomuto rezistoru
>je paralelne zapojen triak. NEvim, co je blbe, ale
>triak a nebo jeho rizeni zcela zjevne nefunguje
>(rezistor temer propalil diru do desky spoju).
>
>Mohl by mi nekdo rici, k cemu tam je ten obvod
>rezistor/triak (me to pripada naprosto zbytecne).
>V zadnem zdroji jsem takovyto obvod nikdy nevidel.

Ten odpor po zapnuti omezuje nabijeci proud filtracnich kondenzatoru. Pote,
co napeti na elytech dosahne urcite urovne (nekdy tam byva separatni RC
zpozdovaci obvod), dojde k sepnuti triaku a tim k odstaveni odporu. Mnohem
castejsi je vsak misto kombinace odpor - triak pouziti termistoru s
negativni charakteristikou (NTC), ktery po zapnuti omezuje nabijeci proud,
pritom se zahreje a klesne jeho odpor.

Petr Prochazka
pprochaz@zklas.cz