Programovani v C

Jiří Foldyna jiri.f
Středa Březen 17 12:05:12 CET 2004

> Předmět: Programovani v C
> Vsiml jsem si, ze je mezi vami mnoho programatoru. Potreboval
> bych poradit jak se zacit ucit nejaky prog. jazyk, nejlepe C. Mam
> nejake zkusenosti s assemblerem pod PIC. Nejak ale nejsem schopen
> nalezt v cecku logiku pro snadne pochopeni.

Ahoj,

nevim, jestli jsem ten pravy, kdo by mel rozdavat rozumy ohledne vyuky
programovacich jazyku, protoze se programovanim uz cca 20 let zivim (myslim
ted na bonmot "Kdo to umi, ten to dela, kdo to neumi, ten to uci, kdo to
neumi ani ucit, ten o tom pise, kdo o tom neumi ani psat, ten to ridi..."
:-)). Ja jsem se k programovani dostal pres programovatelnou kalkulacku
(TI-58 blahe pameti), pak jsem delal asi 8 let s asemblerem pro 8080, Z80
(prevazne drivery na HW, implementace BIOSu pro CP/M, lamani kodu ve
statnich sluzbach). Pak jsem zacal pouzivat TurboPascal, TurboC a TurboAsm
od Borlandu a tomu jsem zustal verny i pod DOSem na PC. Pak prisly Wokna a
tam jsem pokracoval s Borlandimi produkty, az doted. Vetsinu veci do Woken
delam v Delphi (to je RAD pro Wokna s Pascalem, jeste je C-Builder s Ceckem,
vse od Borlandu).
Pokud chces zacit delat spis DOSovske veci (to neni tak uplne od veci, je
fura aplikaci, kde Wokna prekazeji), tak bych ti doporucil Borland Pascal
nebo Borland C - podle natury, v obou se da v klidu pouzivat inline
asembler. Do Woken bych spis preferoval Delphi nebo C-Builder, ale jsou i
taci, co budou prisahat na Visual C od M$. Pro Linux ti s cistym svedomim
nemohu doporucit nic konkretniho, protoze sam teprve zacinam, ale slibne
vypada projekt Kylix od Borlandu - bude i OpenSource verze.
Pokud nemas vubec poneti, oc bezi, porid si radeji nejakou knizku o
programovani v C nebo Pascalu (nejlip nejakou, co se jmenuje Zaciname s ...
:-)), protoze z helpu vse nenastudujes. Zacit s ucenim je asi nejlip tak, ze
si nainstalujes nejake vyvojove prostredi a zacnes psat sve vlastni programy
a studovat cizi zdrojaky. Neposlouchej pseudoexperty, kteri tvrdi, ze
opravdovy programator pise stylem COPY CON PROG.EXE - i ja jsem umel cist
hexa kod v dobach, kdy to jinak neslo (21 00 00 = LXI H, 0 u 8080). U
programovani se da s vyhodou vyuzit prace jinych - je integrovana napriklad
v kompilatorech, ladicich programech apod. Jde to i postaru - napsat
libovolnym textovym editorem program a radkovym kompilatorem jej prelozit,
ale ujistuji te, ze vyuzivanim vyvojovych prostredi se da usetrit spousta
casu.

Preji hodne uspechu.

Ing. Jiri Foldyna
mailto:jiri.f@avizo.cz