Vyroba DPS doma fotocestou

Radim Götz radim2

From: "Jiří Foldyna" <jiri.f@avizo.cz>
To: "Multiple recipients of list" <hw-news@list.gin.cz>
Sent: Saturday, February 17, 2001 2:42 PM
Subject: Vyroba DPS doma fotocestou

> Ahoj,
>
> mel bych prosbu - bylo by mozne dat pripisovaci metodou dohromady
prakticky
> overene know-how, jak doma fotocestou delat DPS (kusovka, opakovatelne
> vysledky, co nejlevneji... - proste na hrani doma). Predstavoval bych si
> jako nasledujici osnovu, do ktere by ten, kdo o tom ma paru a chce se o
> zkusenosti podelit, pripsal, jak to dela on. Pokud se to ujme, mohl by
> vzniknout nejaky kompletni navod i pro zacatecniky, ze ktereho by si neco
> [...]
To zalezi na kazdem jaky soft pouzije.
Ja pouzivam soft z dob XT cka ktery mi pro
jednoduche navrhy postacuje a absenci typu
car a tloustek kompenzuji exportem do dxf a naslednymi
upravami v Corelu.
> (jakym SW, zasady...)
>
> VYROBA PREDLOHY
Doporucuji tisk na pauzu pomoci tiskarny HP DeskJet,
ale pozor musi byt hlava s originalni naplni,to je moje zkusenost.
Z jinych tiskaren (Canon,Epson) byly vysledky spatne.
Slysel jsem ze je mozne po dokonalem zaschnuti pauzak jeste
zkontrastovat pomoci acetonovych vyparu,pry se to pouziva v DTP.
Je mozne pouzit i laserovku ,ovsem chce to vyzkouset,hodne zalezi na stavu
toneru.
Pro vyrobu kvalitni nepodleptane desky je nutny co nejvyssi kontrast
predlohy.
Idealni je osvit na film.(provadi DTP studio laserovou osvitkou,musim
podotknout
ze mam pristup do DTP a cena neni az tak vysoka 130,- Kc bez DPH za A4)
Vyplati se urcite pro vicekusovou vyrobu - vysledky jsou vynikajici)
 (na co, upravy ...)

> PRIPRAVA DESKY
1 bud koupit nanesenou desku
2 nanest si sam
-ocistit desku na hrubo - pouzivam prasek na nadobi TORO - nejlepe se
osvedcil
-kvalitne odmastit - pouzivam Perchloretylen
-nastrikat emulsi sprejem (lze zakoupit v GM) presne oznaceni mohu dohledat
pozor na prachove castice,ihned po nastriku uzavrit do prachotesne skrinky.
> (materialy, fotolaky, upravy...)
>
> OSVIT
1   lze pouzit horske slunce - pozor neosvicuje prilis rovnomerne
     je nutna vetsi vzdalenost cca 50 cm a cas cca 15 minut pro slusne
vysledky
     je nutne trosku experimentovat
2   pouzit rtutovou vybojku z poulicniho osvetleni ,tu zabudovat do drevene
skrine
     a tu vystrikat cernou barvou
3   spoj s predlohou sevrit mezi sklo a nejakou desku,neni spatne si udelat
drevene ramecky

> (cim, jak, kde, pripravky...)
>
> VYVOLANI
jako vyvojka se pouziva 10% roztok NaOH,lze koupit v kazde drogerii
pozor na teplotu vyvojky kolem 20stupnu je vse OK ,pri vyssi teplote je
vyvolavani moc strme a naopak.
Dobra expozice a vyvolani se pozna lehce a to tak ze neoplavene plochy
emulze
musi byt pri pohledu pod uhlem proti svetlu krasne leskle,tak jak vypada
emulze po naneseni
a zaschnuti,v pripade matneho povrchu doslo bud k dlouhe expozici nebo chybe
pri vyvolavani.
Vlastni proces vyvolavani trva cca2-3 minuty.
> (cim, jak, kde, pripravky, chemikalie...)
>
> LEPTANI
kyselina solna- redit vodou + peroxid vodiku
kyselina + peroxid ma vyhodu ze oproti chloridu neznecistuje
umyvadlo,ba naopak a lze sehnat skoro v kazde vetsi drogerii
> (cim, jak, kde, pripravky, chemikalie...)
>
> VRTANI
kapitola sama o sobe
> (cim, jak, pripravky...)
>
> FINALNI UPRAVY
ocistit emulzi redidlem a natrit roztokem kalafuny v acetonu(ja pouzivam
misto lihu aceton nebot
to rychleji schne a mene lepi)
> (cim, jak, kde, pripravky, chemikalie...)
>
> Pokud pocitite potrebu, klidne neco pridejte ...
Tento navod je pro amaterskou kusovou vyrobu a urcite je mozne to delat i
trochu jinak.
Timto postupem vyrabim desky jiz radu let a dosahuji vyskoke kvality.