Naparovani hliniku ve vakuu ???

Serych@Panska.CZ Serych
Středa Březen 17 12:05:07 CET 2004

No, kdyz jsme to kdysi delali na fakulte v ramci nejakeho cviceni z
vakuovky, pamatuji se, ze tam byla rotacni vyveva (takovy ten zblunkajici
nesmysl plny oleje) a za ni jeste olejova difuzni vyveva (sklenene monstrum,
ve kterem se na dne vari specialni olej a jeho pary po ceste od varne
nadobky k mistu, kde zas kondenzuji strhavaji molekouly vzduchu s sebou). Uz
si ovsem nepamatuji tlaky, kterych ty mrsky dosahovaly. Ta prvni - rotacka,
se myslim coby ojetina da na pracovistich zabyvajicich se vakuovou technikou
sehnat za pomerne levny peniz (casem se to totiz vycvachta a prestane to
dobre tesnit, takze uz je to pro ne mene pouzitelne, pracuje to pomalu a
nedosahuje to takovych podtlaku). Na tu druhou-difuzku staci mit planek a
zrucneho sklare (znaleho problematiky vakuove techniky). Delaval jsem kdysi
brigadu v Tesle - vakuova technika, kde sklarum trvalo pokud se pamatuji
ramcove den, nez poskladali takovou vyvevu (vpodstate z trubek a par dalsich
sklenenych polotovaru). Ta difuzka pracuje jen takto za nejakym prvnim
stupnem vyvevy, protoze aby to fungovalo, musi byt stredni volna draha
molekoul (kolik prumerne uleti, nez se srazi s jinou molekoulou) dostatecne
dlouha. Navic olej by za normalniho parcialniho tlaku kysliku pri te
teplote, na kterou je nahrivan, za velkeho smradu shorel.

Co se tyka naparovani, je pro nej prave dulezite, aby volna draha molekoul
byla tak dlouha, ze stihnou od misticky s odparujicim se kovem doletet az k
mistu, kam se maji naparit beze srazek. Teoreticky by tedy slo naparovat
(odhledneme-li od dalsich zalezitosti, jako je udrzeni povrchu v cistote
atd. ) i ve vakuu vyrobeneho treba jen rotackou, ale odparovaci misticka by
musela byt proklate blizko k naparovanemu povrchu a tim by se zase nedala
zarucit rovnomernost napareneho povrchu.

Uz to jsem se zas rozkecal....

Jakub Serych