Ted pro zmenu trolejbusy

Karel Strobach kaes
Středa Březen 17 12:04:59 CET 2004

>         thread o tramvajich a lokomotivach byl moc zajimavej, mohlo by to tu
> bejt i castejc. Inspiroval me k dotazu, kterej me trapi uz od detskych let,
> ale zatim mi to nikdo dokonale nevysvetlil.
>         Nevite nekdo jak funguji "vyhybky" (nebo co tam je) pro sberace
> trolejbusu na krizovatkach? Uz jsem to nekolikrat zkoumal, ale je to vysoko,
> ja blbe vidim, takze jsem na nic neprisel. Jde mi o to, jak kdyz se vetvi
> vedeni trolej vi, jestli ma jet rovne nebo zahnout.

Jeden ze zpusobu je tento: cast troleje pred vyhybkou je prerusena,
resp. je zde vlozena cast z nevodiveho materialu. Ta prerusena cast
je napajena pres elektromagnet (solenoid) na vyhybce. Chce-li ridic
trolejbusu vyhybku prehodit, musi mit tzv. "naslapnuto" (a vetsinou
jeste pritom brzdi vzduchovou brzdou), tj. musi zajistit aby tim
solenoidem protekal dostatecny proud pro prehozeni vyhybky.
Naopak chce-li jet rovne, musi tento usek projet setrvacnosti, tj. bez
odberu proudu z troleje (resp. s malym odberem). Nebo se myslim take
pouzival zpusob, kdy ridic pomoci tlacitka na panelu pripojil odpory,
ktere zajistily zvetseni proudu. Kdyz musi trolejbus v inkriminovanem
miste zastavit, tak ma ridic smulu. Prejede za vyhybku a bidla prehodi
do kyzeneho smeru rucne.
V soucasne dobe se jiz vetsinou pouzivaji vyhybky ovladane dalkove
(radiem). Pobliz takove vyhybky je panel se svetelnou signalizaci
smeru.

--
s pozdravem,
 Karel Strobach