Lokomotivy - 16 a 2/3 Hz

Aleš Procháska prochaska
Středa Březen 17 12:04:58 CET 2004

Ja jsem se ted podival do knihy Jansa, F.: Elektricka trakcia a tam
pisou, ze v dobe vzniku soustavy 16 2/3 Hz (rok 1899) a po
nasledujicich padesat let jeste nikdo neumel vyrobit komutatorovy
stridavy motor na 50 Hz (pro tuto frekvenci byla bezjiskrova
komutace prakticky neresitelna). Snizena frekvence se jevila jednodussi
nez nejake usmernovace, uz proto, ze obecne elektrarny nebyly schopne
dodavat zeleznici elektrinu, takze draha mela svoje vlastni
elektrarny. Frekvence 50/3 Hz byla ovsem zvolena prozirave ve vire, ze
jednou se bude vyrabet z elektriny z normalnich elektraren pomoci
rotacnich menicu (ktere funguji lepe, kdyz jsou frekvence soudelne :-)
).
  Horsi to maji v USA, tam se pry nekde pouziva 25 Hz a to se z 60 Hz
dela o neco hure.

Ales Prochaska