Re(2x): Teplota na slunci

Pavel Kudrna Pavel.Kudrna
Středa Březen 17 12:06:37 CET 2004

Jiri Libra wrote:
> No, ta nerovnovaha tam asi nebude tak velka.
> Frekvence 2,45GHz odpovida energii nejakeho prechodu, mezi dvema ruznymi
> (typnul bych si rotacnimi) stavy molekuly vody. Kdyz proste prevedete
> molekuly z toho spodniho stavu do horniho, tak nebudou zadny molekuly, co se
> budou dat "ohrat". Ovsem ten horni stav ma nakou stredni dobu zivota ...
> neni to lehky :-)))

O tom je prave ta rovnovaha. Molekuly se srazeji mezi sebou a
prechazeji z jednoho stavu do druheho. Tudiz porad budete mit nejake
castice v tom spodnim stavu, ktere si tu energii vezmou.
Lehky to neni, prave proto jsem reagoval "lehke" na tvrzeni, ze zarenim
s nizkou "teplotou" nelze ohrat latku nad tuto teplotu.

> Neni to nahodou z nakyho Wienova posunovaciho zakona, ktery predpoklada
> nejake statisticke rozdeleni a ta lambda je jen maximum?
> Ja to pocital takto: Energie kvanta = h*f, a to jsem porovnal s k*T.
> Planckova konstanta h = 6,626e-34, Boltzmanova k = 1,38e-23, frekvence f =
> 2,45e+9.
> T = h*f/k = 0,11K

Je to Wienuv zakon. Predpoklada. Ale to, ze mikrovlnka je
monochromaticky
zdroj (nema ony energetictejsi kratsi vlnove delky) a presto ohriva vodu
je
dukaz, ze to jde...
Pavel Kudrna.