mechanika a jednocip

Hugo KOTTAS testsysteme
Středa Březen 17 12:06:31 CET 2004

Laik zasne, odbornik se divi.

>Vseobecne riesit problemy periferii k jednocipakom pouzitim PC chipov
_neodporucam_ (aj ked su vynimky pomerne uspesnych konstrukcii
>, napr. znamy realtek chip na ethernet).

Castecne lze souhlasit. Nejvetsi otrava a casovaci problem je asi konverse
osmibitove sbernice procesoru a sestnactibitove sbernice ISA.

>Aj ked castokrat nie je potrebne plne emulovat ISA zbernicu vratane
spravania sa DMA (to napr. u FDcontrollera je dost potrebne), WA
>IT (to na '51 je prakticky nemozne) a IRQ, velmi rychle narazite na problem
softwaru (ovladacov).

IRQ je drat vyvolavajici preruseni. Nechapu proc to nejde udelat na 8051. Ta
ma prece
nekolik vstupu IT. DALLAS 320 a dalsi jich ma i vice. DMA se ovlada signaly
HRQ a INTA.
Equvivalent je pristup na  port. Nevim proc by neslo napr. HRQ tahat za IT a
INTA svazat se
signaly RD nebo WR v prislusne IT rutine. Je vsak otazkou jak je rychly
procesor, protoze mu
muzou uteci data pri pomalem programu. Konverse ISA - 16bit na 8051 -
osmibit to muze velmi
zpomalit.
Pokud Z80 v SINCLARU nebo v cem pouzival cteni FDD bez DMA, je pomoci IO, je
sance,
ze to nejaky rychly DALLAS stihne. Jinak jsou uz i klony 8051 s DMA. WATI
slouzi k prodlouzeni
pristupu na periferii ja li pomala. To snad dnes jiz neplati, zejmena u
karet z PC.

>Klasicka logika PC je totiz taka, ze hardware je oddeleny od software
medzikusom (co je tiez software), ktory sa nazyva BIOS (a je v
>dnesnej dobe dost zabudany). To zabezpeci kompatibilitu OS (napr. DOS) bez
potreby znalosti HW. Vy sa dostanete do situacie, ked ten
>BIOS - alebo jeho cast - si budete musiet napisat; a to je uz cipovo
zavisle. T.j. darmo si ho napisete pre jeden typ kontrolera, s
>inym typom Vam to uz nebude musiet chodit.

Disky FDD i HDD, seriova linka a printer maji pevne urcene adresy registru
 HW kompatibilita) a
to se karta od karty nemeni.

Obecne byl BIOS vyvinut z duvodu HW nekompatibility. Prizpusoboval tyto
diference pomoci
standardnich volani pro rozlicny HW. Pochazi jiz z doby CPM a do PC byl
prevzat.
Bohudik, pokud byPC nebyla HW kompatibilni ( vim ze obcas jsou a nejlepe to
vidi WINDOWS-
a protose pouzivaji ruzne ovladace) nesly by z velke casti ani hry na
jakemkoliv PC.
Dokonce jsem prohodil Flash BIOS mezi dvema ruznymi MB a oni v zaklade
fungovaly.
Potreboval jsem jen prepsat poskozenou Flash.

>My sme takto chceli riesit VGA video na ne-PC doske, a narazili sme na
presne ten isty problem - kazda videokarta ma vlastny BIOS, k
>tory je samozrejme v '86 kode a s inym videochipom nesedi...

BIOS VIDEO je z duvodu rozsireni moznosti soucasnych videokaret. Pokud se na
jakoukoliv
video kartu spusti standardni CGA rutiny mela by behat i bez  VIDEO BIOSu.
VESA funkce jsou samozrejme ve VIDEO BIOSu.
Pokud chci pouzit jiny procesor, samozrejme SW bude psan v jinem kodu jak
80x86.
Nevim proc trvat na stejnem kodu, kdyz zdrojaky k BIOSu jsou relativne
vzacnost.

Pristup na porty a obsah ale bude pri stejne funkci vzdy stejny.

Jinak k teto diskusi. Dostal jsem po navrhu nepouzivat FDD, ale ZIP 100MB
odpoved,
ze vse je otazkou nabidky a poptavky. Pokud se nejedna o velmi specialni
funkce
FDD obavam se, ze mi poptavka nemuze nabidnou v tomto pripade takove
podminky,
aby tento projekt nebyl silne ztratovy.  nestandardni pripojeni FDD
odhadujina cca. dva
mesice velmi intenzivni prace s pomerne slusnym vybavenim. To jest v
jakychsi internich
cenach cca. 100 kKc ( navrh HW. vyroba plosnaku, navrh SW,  oprava chyb ,
jeste jeden
koncovy navrh HW, SW a plosnaku, cena prekladacu a ORCADU ci jineho CADu).
A kdo v byvalem Ceskoslovensku Vam da za toto, alespon tech 100kKc.
Pripojeni ZIP jednotky vydim na casove dva tydny, jedna bastl karta na
odladeni SW
a koncovy tistak.
Pokud je nutne delat specialni funce FDD, resil bych to pouzitim SINCLAR,
ATARI nebo
PC 386, ze ktereho je stejne ten na zacatku uvazovany radic. Cena PC 386
100-500Kc,
volne prekladace jako C, PASCAL. Prace cca. jeden tyden.  Kolik stoji DALLAS
80320
a k tomu plosnak ?
Takze podstatne jine cenove relace.

Omlouvam se za dlouhe vykecavani, ale neudrzel jsem se.

Hugo KOTTAS