Mobil – co s nim?

radek kasal radekkasal
Středa Březen 17 12:10:54 CET 2004

S vyhradou, ze se jedna o pouhou teorii, to zkusim vysvetlit na prikladu:

Dejme tomu, ze mate 2 vysilace V60 na 60 MHz a V90 na 90 MHz. Vedle toho
mate nejaky rusivy vysilac R70 na 70 MHz. Tuhle smes pustite do PLL. Nektere
(ne vsechny!) PLL maji jako fazovy detektor ctyrkvadrantovou nasobicku, coz
je docela dobry modulator. Z takoveho detektoru vyleze stejnosmerna slozka
(ktera se pouzije doladovani VCO) a vysokofrekvencni "zbytek". Kdyz jako
kmitocet PLL (tedy kmitocet VCO) pouzijete 70 MHz, tak se to zasynchronizuje
na R70. Vysilac V90 se v takovem pripade pretransformuje na kmitocet
90-70=20 MHz, V60 na kmitocet 70-60=10 MHz. Pokud to budou AM nebo FM
vysilace, postranni pasma zustanou zachovana a (prijmacem naladenym na 20,
resp. 10 MHz) je normalne uslysite. U SSB to bude take normalni, jen pozor
na to, ze u V60 to bude "prevracene", tzn. z horniho postranniho pasma se
stane dolni a naopak.

To vsechno platilo za predpokladu, ze R70 je bud konstantni, nebo "coura"
tak pomalu, ze ho PLL staci sledovat. (Rychlost prebehu PLL a pasmo, kde je
schopen se zasynchronizovat, zavisi na zesileni PLL a na filtru v jeho
zpetne vazbe.) To plati i v pripade, ze R70 je AM vysilac (vysoke procento
energie se vyzaruje na kmitoctu nosne, ktera je konstantni). Kdyby R70 byl
FM vysilac, tak to plati s tim dodatkem, ze by sice PLL slo udelat tak
rychly, aby stacil sledovat vykyvy modulace, ale tim by se do toho zanesl
desny gulas. Takze nevim, k cemu by to bylo.

Zdravi Kokes