Nokia 5110

Naprstek Jiri-R54332 Jiri.Naprstek
Středa Březen 17 12:10:52 CET 2004

| Odes?latel: Jakub Slajs <xslajsj@yahoo.com>
|
| Nejakej link k dane problematice by nebyl? Zhruba tusim jak
| funguje sigma-delta i MASH, ale to je vzdy spojeno s 1bit
| prevodnikem a "presamplovanim" velkym vzork. kmitoctem
| a nejak mi unika jak by slo principu pouzit pri vystupu
| na beznou zvukovku.

Link ani moc ne, jaou to vetsinou starsi IEEE journals, ktere jsou jeste
papirove.

Presamplovani dokonce nemusi byt ani zadne, pokud sum, ktery pomaha
vytvaret takoveto urovne zlomku jednoho bitu bude maskovany uzitecnym
signalem. tedy lidske ucho ho nebude slyset, ale merak to "uvidi". Proto
jednobity stoji za starou belu - v pritomnosti signalu VZDY sumi ikdyz vy
to vedome neslysite (pokud to nejsou opravdu PRAVE jednobity ktere
tvarovani sumu nepotrebuji, ale to se dostavame do gigahertzove oblasti
:-))) - treba pri 20 bitech je to zhruba 20 GHz, coz na dotycnem svabu
najdete maximalne tak 2-60 MHz), a proto mam rad stare klasicke prevodniky
R-2R (s vyresenymi kliksy zeano), byt pouze 16-bitove.

V podstate hledejte nasledujici klicova slova:
Psychoacoustic, noise shaping, adaptive noise shaping, triangular noise
shaping, dithering.

POznamenam jen, ze sluvko dithering puvodne patri na stranu AD prevodniku,
nikoli DA, ale redaktori odbornych casopisu a reklamni textari ho dali na
stranu DA, nebot sluvko NOISE vypada podezrele... Pokud budete badat v AD a
DA Sigma-DElta prevodnicich, take se toho dozvite docela dost. Doporucuji
firmy Crystal  a Burr-Brown (nyni Texas Instruments), ikdyz BB dost taji co
maji vevnitr.

No treba triangular noise shaping je v MP3 prehravaci MAD (to je takovy co
zvladne prehravat i na 24-bitovou zvukovou kartu v plne, tedy 24-bitove
kvalite). Triangular ale za moc nestoji (ufff... to jsem to pekne zlehcil
:), tak
hledejte dale a najdete v dekoderu mpg123 od Naoki Shibata (pozor na
autory!!!) a projekt free a legalniho LAME mp3 enkoder+dekoder Shibaty, ty
maji adaptivni. A protoze je to vsechno open source, mate k tomu vsemu i
zdrojaky. Myslim ze na google toho najdete o teto problematice vic nez
dost.

Zdravi

             Jaroslav Lukesh
             note: Bill Gates to Hell!