Uplnej OFF topic (teplota vzduchu)

Šerých Jakub serych
Středa Březen 17 12:10:23 CET 2004

Tady uz dost tapu, prece jenom tu fyziku jsem uz davno nevidel, ale
1) Pri tlaku plynu, ktery ma vzduch je myslim interakce s okolim dost
mala (termika dokaze hnat vzduch klidne i rychlosti 60km/h nahoru, takze
na nejakou vetsi interakci nema cas).

2)Objem stoupajiciho vzduchu se zvysuje jen nepatrne oproti zmene tlaku.

Kazdopadne v praxi plati, ze teplota se snizuje o cca 1?C na 100m vysky
do doby nez vzduch dosahne tzv KKH - konvekcni kondenzacni hladiny (to
je presne ta vyska od ktere se zacinaji tvorit kupovita oblacnost, jiste
znate pohled na modrou letni oblohu, ktera je poseta bilymi beranky s
napadne stejnou vyskou zakladen). Z fyzikalniho hlediska je to vyska, ve
ktere  dosahne snizujici se teplota vzduchu teploty rosneho bodu pri
dane vlhkosti vzduchu.
Od tehle vysky zacne ve stoupajicim vzduchu obsazena vodni para
kondenzovat (proto ty mraky) a tim odevzdavat vzduchove hmote svoje
kondenzacni teplo. Proto se take od tehle vysky zacne snizovat teplota o
pouhych cca 0,6?C na 100m, coz se projevi tim, ze takovy stoupajici
proud je vuci okolni vzduchove hmote vyrazne teplejsi a stoupa vyrazne
rychleji. To my padackari mame do jistych hodnot radi :-))).

			Pekny den preje

				Jakub Serych