Oprava elektronicke regulace otacek AKU sroubovaku

Petr Simek psimek
Středa Březen 17 12:10:15 CET 2004

Zdravim,

pokazil se mi AKU sroubovak, tedy ta cast ktera ridi otacky. Rozebral jsem
to a je tam primo ve spousti takova krabicka s elektronikou plus prepinac
a externi vykonovy mosfet, cele to bezi jako PWM. Plus z baterie jde na
motor a elektroniku a spousti se pripojuje minus. Napred se pripoji minus
na elektroniku a S vyvod mosfetu, D je spojen s druhym koncem motoru.
Elektronika zacne poustet pulsy na G mosfetu a ten spina motor proti nule.
Jak se macka dal pulsy se prodluzuji az prepinac nuly preskoci o dalsi
kontakt a spoji nulu primo na motor (a D mosfetu) a dojde k odpojeni nuly
od elektroniky. Nakreslil jsem od toho schema -

http://www.bf.jcu.cz/tix/petrsi/ukazka/sroubel.jpg

No a nejak to nefungovalo. Po rozebrani jsem zjistil ze se odparil vyvod
mezi plus konektorem a plosnakem, kdyz jsem pripojil napajeci napeti na
nulu elektroniky a pred odpor 390R lezly z toho na G krasne pulsy. Tak
jsem procinoval odpareny vyvod  a po zapojeni se z toho zakourilo a cin
byl pryc. Tak jsem zjistil ze soucastka C1 (o ktere si myslim ze to byl
kondenzator) je prorazena a pri stisknuti spousti naplno to zkratuje.
Byl to takovy valecek vyska 2mm prumer 5mm s pajecimi ploskami na cele
a obvod valecku je jakoby z gumy. Odhadl jsem to na smd kondenzator.
Vymenil jsem ho za kondenzator 220n a po pripojeni napeti mi na G lezou
impulsy, ale takove zparchantele s malym napetim takze uz neotevrou ten
mosfet. Asi jsem mel nejakou smulu a ten odletujici cin co se odparil
pri tom zkratu, nekde nejak zkratoval ten ridici obvod (8pin smd pouzdro)
a ten ted nedava na vystupu co ma (muj odhad).

Nicmene nepodarilo se mi prijit na to co by to mohlo byt za obvod, nema
zadne oznaceni. Zprvu jsem si myslel ze by to mohla byt 555tka ale asi
nebude.

Podivejte se prosim na to schema, jestli vas neco nenapadne co by to mohlo
byt za svaba, respektive nemate nekdo zkusenosti s opravou aku sroubovaku
?

zatim nashle