Grafika na TV?

Jakub Slajs xslajsj
Středa Březen 17 12:03:54 CET 2004


> u ATARI bezelo CPU jen ve zpetnem behu TV radky - no
> dobre jim tak ja je
> nemel nikdy moc rad.

Hmmm, takova averze jeste po 15 letech a navic sirit
takove bludy, ale dobre Vam tak ja takove lidi nikdy
nemel moc rad...

Takze pro osvezeni:

Pocitace atari (800XL,...) obsahovali nasledujici
chipy (teda pokud jsem na neco nezapomel):

CPU    65C02
PIA    R6520 (peripheral interface adapter)
ANTIC  graficky procesor
GTIA   PMG
POKEY  potenciometer and keyboard chip
MMU
RAM
OS-ROM
BASIC-ROM

Takze ted trochu blize.

6502 prumerna doba trvani instrukce 3 hodinove
cykly (zhruba 3 krat mene nez Z80 nebo 8080).

ANTIC graficky procesor s vlastni instrukcni sadou.
Programoval se pomoci tzv. display listu.
Bylo mozne pro kazdy radek (resp. mikroradek) zvolit
jiny graficky rezim a kazdy radek mohl zacinat
z libovolneho mista v pameti (neexistovalo neco jako
video RAM). Dale umoznoval HW scrolling nezavisle
pro kazdou cast v DL.
Navic se generovalo preruseni DLI, ktere umoznovalo
pri horizontalnim zpetnem behu TV radky menit napr.
paletu.

Preruseni pri vertikalnim zatemeni tzv. VBI se
pouzivalo pro prepinani obrazovych stranek, rolovani
obrazu a generovani hudby.

GTIA mela na starosti PMG (player missile graphics)
coz byly v podstate HW generovane sprity (4 hraci
+ 4 strely) vcetne HW detekovanych kolizi.

POKEY klavesnice, potenciometry (ovladace snimajici
uhel natoceni tzv. paddle) + 4 tonove generatory.

O slozitosti a dumyslnosti HW svedci i to, ze
i v soucasne dobe je pomerne problem vytvorit
opravdu kvalitni emulator (je zapotrebi velmi
vykonny procesor). Emulator spectra pak neni
problem implementovat napr. pro OS PSION.

S pozdravem,

Jakub Slajs

__________________________________________________
Do You Yahoo!?
Get email at your own domain with Yahoo! Mail. 
http://personal.mail.yahoo.com/





Další informace o konferenci Hw-list