Soustava PAL

elsaco@elsaco.cz elsaco
Středa Březen 17 12:03:52 CET 2004

František Boček wrote:

> Zdravim,
>
> nevite prosim nekdo, kde se da najit specifikace soustavy barevne televize PAL?
> Pokud mozno na internetu, zdarma;-)))
> Pred casem zde nekdo psal, ze PAL ma pres 700 bodu vodorovne.
> Me experimenty ukazuji, ze nelze zobrazit ani  450 cernobilych car, a v barve
> pak jen  cca 100 car!
>
> Dekuji,
> fb

Kde je specifikace dostupná sice nevím, ale přibližnérozlišení lze snadno odvodit z šířky pásma a rozkladové frekvence.
řádek trvá 64us, cca 12us je zpětný běh, aktivní je tedy 52us. Šířka pásma je pro soustavu PAL (černobíle) max 5MHz,
takže počet svislých čar (teoretický, změna jasu kopíruje sinusovku) je 52*5*2=520 čar. Jenže to platí pouze pro
černobílé zobrazení. Do těch 5 MHz je vložen též přenos barvy, ve skutečnosti pro jasový (černobílý kanál zbývají cca
4MHz, takže 416 čar a to ještě rozmazaných) S přenosem barvy je to ještě podstatně horší, tam šířka pásma není ani celý
MHz, takže barevé rozlišení je pod 100 čar. Záleží ještě na konkrétní barvě, protože přenos v soustavě PAL pro modrý
(B-Y) a červený (R-Y) kanál jiný, zelená se "dopočítává". Celé to vychazí z roslišovací schopnosti lidského oka, které
je nejcitlivější na zelenou, horší je to na červené a nejhorší na modré. Proto se modrá přenaší také s nejmenším
rozlišením, v PALu je to řádově někde okolo 0.5MHz.
Lépe by ste na tom byl ve Francii, která používá 12MHz pásmo, ale v barevné soustavě SECAM. Na 700 čar si budete muset
počkat na HDTV.

Jindřich Franc                    mailto:franc@elsaco.cz
ELSACO - Ing.Jindrich Franc       http://www.elsaco.cz
Jaselska 177, 280 00 Kolin 3      http://www.promos.cz
tel.: +420 321 727753
fax.: +420 321 727759             můžete mi psát i česky ISO-8859-2