riadenie jednofazoveho ansynchronneho motora

Wek wek
Středa Březen 17 12:03:26 CET 2004

Zdravim.

Zistil som, ze na tomto fore prebehla kedysi v 1999 roku diskusia o riadeni
otacok asynchronnych motorov.
Standardne riesenie je menic frekvencie, to je vsak pre niektore jednoduche,
malovykonove, jednofazove aplikacie pridrahe a prikomplikovane.
Mam k dispozicii maly motor s nominalnym mechanickym vykonom 6W, jednofazovy
asynchron s kotvou nakratko a s kondenzatorom, zrejme stvorpolovy.
Je na nom aj integrovany tachogenerator, primitivna vecicka s permanentnym
magnetom priamo pripojenym na hriadel motora. Ziadne klzne kontakty, ziadne
hallove senzory, absolutne pasivna vec. Ak som dobre zratal, ma to 12 polov.
Mam k tomu aj regulator otacok. Znova priserne jednoduche, ale funguje to
uplne bezchybne v rozsahu vyse 1:10.
Prekreslil som schemu rucne, ak ma niekto zaujem, www.evona.sk/tech, niekde
dole kliknut  interesting files, tam by mal byt odkaz na schemu. Rucne
kreslene, a teda bez zaruky na spravnost.
Zrejme je to triakovy regulator napatia s vtipnou spatnou vazbou, zrejme
ladenou prave na tuto kombinaciu motor-tachogenerator.
Ocividne to pracuje na hranici straty tociveho momentu, neustale sa hra s
vystupnym vykonom na zaklade spatnej vazby.
Chcel som to nasimulovat v SPICE, ale tam mi vystup stale utecie na maximum
a ostane tam, bez ohladu na vstup - zrejme niekde robim chybu.
Cele to robim preto, lebo chcem tento regulator riadit z pocitaca. Povodne
som si myslel, ze postavim triakovy regulator s 89C2051 a budem sa snazit
robit nieco vtipne so spatnou vazbou, ale nic mi nefungovalo - vzdy som
dostal vystupne otacky kmitajuce medzi nulou a maximom s periodou niekolko
sekund...

Vie mi niekto poradit?

S pozdravom

Jano Waclawek