zdroj jeste jednou

Naprstek Jiri-R54332 Jiri.Naprstek
Středa Březen 17 12:02:56 CET 2004

No, abych pravdu rekl, neni to v PC zdroji tak jednoduche. Kdyby byla zpetna vazba jen 5V, byla by zbyla napeti dost nestabilni. V PC zdrojich je celkem slozita nelinearni sit, ktera podle jakesi divoke vahove funkce dela vazbu ze vsech napeti, nicmene, udelat z PC stolni zdroj jde celkem dobre, alespon co mam zkusenosti se zdroji s TL494. Protrasujte si desku toho zdroje a vyhazejte kompletne zpetnou vazbu az k te TL494 (napetovou) a obvod pro power good. Tim Vam vypadne ze zdroje tak asi hrst odporu kondicku a diod a v lepsim pripade taky jeden operak :-)

Dal pak postupujte podle pozadovaneho napeti a proudu a pracujte budto s 12V vetvi, nebo 5V vetvi. Prohlednete si usmernovaci diody, jake maji zaverne napeti. Maximalni Uvyst my nemelo byt vetsi jak 1/2 zaverneho. 5V vetev Vam da vetsi proud, ale nemuzete hnat napeti moc vysoko, 12V vetev je na tom lepe s napetim, ale hur s proudem...

Zkusenost: 12V vetev jsem provozoval az asi do 20V, pak uz se mi zacalo sytit trafo...

Jeste musite udelat novou zpetnou vazbu, treba tak, ze si vemete potenciometr, pripojite ho na vystup zdroje a jeho bezec (opatreny zenerkou) zavedete do te TL494 (doporucuju jeste nejaky Pi clanek a draty k potenciometru mazane zakroutit do sebe, aby zdroj nechytil vazbu a nerozkmital se). Uz si presne nepamatuju, jak beha ten zpetnovazebni komparator v TL494, myslim, ze komparuje proti 2.5V (coz by tedy bylo nejnizsi vystupni napeti).

Je v tom jeste jeden hacek (nebo mozna dva). Jednak, ta TL494ka se chce taky napajet, normalne to dela z 12V vystupu zdroje. Pokud Vam bude stacit regulace tak od 8V, staci ji napajet pres lowdrop 12V stabilizak z Vaseho vystupu, pokud chcete jit niz, chce to nejaky trik, nebo mikrozdrojecek pro tu TL494ku (pak se da vyhodit i rozbehovy obvod). Druhy hacek je, ze zdroj chce nejake zatizeni, jinak vyleti napetova ochrana, nebo se zdroj vubec nerozbehne. Ze zkusenosti staci vystup zatizit ventilatorkem, ktery stejne budete potrebovat.

Tot asi vse, co me ted napada, zije mi takhle par zdroju a je to absolutne nejlevnejsi cesta, jak si udelat (predelat ;-)) jednoduchy spinany zdroj za minimum penez.

Jirka

P.S.: Doporucuju pracovat peclive, nebo budete mit spinanou dymovnici ;-)))
P.P.S.: BAcha na 300V na desce, boli to...