Re: Nahrávání z gramofonu

PaPouch papouch
Středa Březen 17 11:52:43 CET 2004

> Dobry den,
>     Jenom jsem se chtel zeptat, jakym zpusobem jde odriznout sum, kdyz je
> vlastne sirokopasmovy signal (frekvencni spektrum bileho sumu je ,od 0 do
> nekonecna [Hz], primka)? Vim, ze na to existuje specialni software, ale
asi
> to nebude tak jednoduche.

Nejslysitelnejsi (to samozrejme zavisi na typu zaznamu)  je sum ve vysokych
frekvencich. Oriznutim celeho pasma zmensite sum, ale samozrejme potlacite i
vysoke frekvence. Ty ovsem na starych snimcich stejne moc nejsou, takze to
subjektivne pomuze.

> Jinak s vami souhlasim, ze nejlepsi je to udelat rucne (osvedcilo se to i
> "grabovani" CD a odstraneni lupancu).
>     Jeste jsem se chtel zeptat co to znamena dynamicky rozsirit pasmo?
Neni
> to "jen" zesileni signalu?

Dynamicke rozsireni pasma - vlastne napetim rizeny filtr - mel jsem na mysli
systemy, ktere pri malem signalu zuzi pasmo (vetsinou odfiltruji vysoke
frekvence) - takze se tim zmensi i sum - a pri velkem signalu, kdy je sum
maskovan, se pasmo rozsiri, aby byly slyset vysoke tony. Výrobci to nazivaji
DNR (dynamic noise reduktor) nebo DNL a kdovi jak jeste.

Musi se s tim opatrne, hodne zavisi na casovych konstantach, s jakymi filtr
reaguje, v jakem pasmu je sirka proporcionalni signalu a podobne. Kdyz se to
prezene, je vysledek jeste horsi.

Mimochodem, tenhle system neni zadna novinka, objevil jsem to na schema
nejakeho radia z roku asi 1950 (Telefunken nebo Philips ?), zrovna tak jako
dynamicke basy (dnes se to jmenuje superbass).

Papouch