Menic 12V/230V

AZE aze
Středa Březen 17 11:52:30 CET 2004

Vazeni, nedalo mi to a ze zvedavosti jsem se na uvedene zapojeni
dival. Nic proti autorovi, ale takovou s prominutim kravinu jsem
uz dlouho nevidel. Regulovat vykon vykonoveho menice se spinacimi
tranzistory MOSFET dalsimi tranzistory MOSFETanalogove, to musi
byt uzasne ucinne zapojeni. A co teprve ten chladic pri vesim vykonu,
jak tu nekdo zminoval, ze potrebuje vykon az 1kW! Vsichni vyrobci
takovych zarizeni se snazi, aby odpory v silove casti byly co nejmensi
(pouzivaji se tranzistory s co nejmensim odporem (RdsON), a tady
je zarazen v ceste proudu dalsi promenny odpor!!
Vykon (vystupni napeti) se u techto jednoduchych zdroju
reguluje zmenou sirky impulzu a pro tyto ucely existuji specialni a
pritom levne IO, ktere sice nejsou nejmodernejsi, ale rozhodne uzitecne
 (napr. LM2524, LM3524, HA17524), ktere maji v v sobe
generator hodin (v tomto pripade 100Hz), delicku 2, zesilovac
regulacni odchylky, komparator a dalsi a toto vse zvladnou. Pouziva
je vetsina vyrobcu UPS prave ve zdrojich OFF-LINE, ktere nemaji
sinusovy vystup. Zakladni zapojeni s bipolarnimi tranzistory je mozne
najit napr. uz v ARB/4/82 (!), kde je taky dost o principech menicu
(toto modre AR se jmenuje "Impulsne regulované menice a stabilizatory
napeti").
Omlouvam se za tuto prednasku, ale vyse zminene zapojeni me
vytocilo uz v dobe, kdy vyslo. Netrvrdim, ze nefunguje, ale kdo neveri,
at si vyzkousi.

Zdravim vsechny v konferenci a pokud by nekdo chtel blizsi
info o zminenem IO, at se ozve, pouzivame je i pro jine menice.

Zdravi Ing. A. Zeravik, ELTEX electronics