CD / MP3
Plsek Martin
xplsek01
Středa Březen 17 11:54:00 CET 2004
Muj nazor je, ze 256 kbs je zcela postacujici.
Komprese MUSICAM (Masking Pattern Universal Subband
Intergrating Coding and Multiplexing - mene spravne MPEG - Motion
PICTURE Expert Goup) je zcela srovnatelna (nikoliv kompatibilni)
se systemem ATRAC (Adaptive Transform Acoustic Coding) fy SONY
pouzitym u MiniDisku nebo se systemem PASC (Precision Adaptive Sub-
band Coding) fy PRHILIPS, ktery byl vyuzit pro digitalni magnetofony
DCC.
Principy vsech techto kompresnich algoritmu jsou shodne
(ve zkratce):
1). FFT - vypocet spektra bloku audio signalu urcite delky.
2). Redukce spektra na 32 kmitoctovych pasem - podvzorkovani.
Ma-li audio-ramec napr. 256 vzorku bude mit i jeho spektrum
(od 0 do fvz) 256 spektralnich car - vzorku.
Prvni ATRAC na zacatku 90. let mel pouze 4 kmitoctova pasma,
a proto se to nedalo poslouchat.
2). Kmitoctove maskovani = aplikace pevne a promenne masky
na spektrum. Pevna maska kopiruje Flecher-Munsonovu krivku (prah
slyseni). Promenna maska popisuje vlastnost lidskeho sluchu,
ktery potlacuje slabe zvuky ve spektralni blizkosti silneho signalu.
3). Maskovani v casove oblasti - postmasking (asi 100ms
po dozneni dominantniho zvuku neslysime zvuky slabsi) a preemasking
(asi 8 ms pred nastupem silneho signalu je vnimani slabsich zvuku
take omezeno).
4). Dale se provadi pomerne jednoducha - jiz bezeztratova (zalezi
na kvalite systemu) - komprimacni metoda s pohyblivou desetinnou carkou.
Mimochodem je pouzita i v digitalnim zvukovem doprovodu TV vysilani
v norme NICAM.
5). No a nakonec se ty data nahazou do ramcu, doplni se
dalsimi udaji a provede se jejich zabezpeceni proti chybam (CIRC).
Je tedy jasne, ze princip komprese je prevazne zalozen na
vlastnostech normalniho lidskeho sluchu. Neni tedy mozne zkresleni
poznat, je-li komprese provedena poradne (dostatecny pocet kmit.
pasem, vhodne aproximovane masky, dostatecna vzorkovaci frekvence,
atd...).
Jeste bych rad neco rekl k tomu subjektivnimu hodnoceni CD nahravek
a jejich MP3 ekvivalentu, ktere popisujete. Podle me je nejslabsim
clankem retezce zvukova karta. Jeji pomer signal sum je kolem 50-60dB
(a to jsem mozna jeste hodnej, nektery sumky i 40 dB !!!), tedy jinymi
slovy to sumi jak splachovaci zachod. O nelinearnim zkresleni bych
take radeji pomlcel.
Je tedy nevhodne, aby data z CD byla prevedena do analogu a zpetne
zvukovou kartou vzorkovana.
Nejlepsi by bylo prehrat z CD hudbu na HDD primo v digitalni podobe.
Dale provest prekodovani do MP3, zpetne soubor prevest na PCM modulaci a
tu pak spolu s originalem vypalil na CD jako zvukovy soubor. Po te bych
obe CD rozdal vsem Hi-Fi silencum :-)) at posoudi, ktera nahravka je
originalem. Vysledky by me velice zajimali !!!
A posledni vec - vsichni zde pristupujete k CD zaznamu jako k
nejlepsimu systemu, ktery nema zadne chyby. Opak je pravdou,
digitalni nahravka ma oproti analogu zase svoje zkresleni a nevyhody,
napr. "falesne" doznivani tonu vlivem pouze 16-ti bitoveho kvantovani,
kvantizacni zkresleni, granulacni sum, aliasing... (predevsim se
uplatni u vlastnich digitalnich nahravek).
To je vse snad tim nikoho nebudu otravovat.
Martin Plsek
On Tue, 29 Feb 2000 k.kral@post.cz wrote:
>
> Po podobnem serioznim porovnani mp3 a originalniho CD jsem dlouho bezuspesne patral.
> Proto jsem se pokusil o srovnani sam, podotykam jde o subektivni nazor a ne o vycerpavajici srovnani. Na druhou stranu me to nezivi.
>
> Porovnaval jsem One More Day z Les Miserables a Sole Survivor z Master of The Ring (Helloween) vzdy original CD s mp3
> bit rate 128, 192,256 kbps.
> Testovano na aparature za cca 300.000,-(zesilovac Acccuphase, CD Sony, repro Monitor Audio), jako zdroj mp3 PC s SB Live 1024 (nic lepsiho nemam).
>
>
> datovy tok 128kb/s - nemohu potvrdit, ze jde o zvuk srovnatelny s CD, spise o zvuk srovnatelny s zvukem na kazete s Dolby S.
> Oproti originalu nizsi dynamika a detailnost zvuku. U slozitejsich pasazi je patrne zplosteni sceny a snizena lokalizace
> v prostoru. Z hlediska spektralniho podani je nejvetsi utlum u nejnizsich a nejvyssich kmitoctu (vse nad 15kHz chybelo).
> Vyse uveden plati pro obe testovane skladby i kdyz u LesMiserables bylo zhorseni mnohem patrnejsi.
>
> datovy tok 256kb/s - zde mohu tvrdit, ze jde o zvuk srovnatelny s originalem.
> U rockove ladene Sole Survivor jsem nenasel nic v cem by se zvuk lisil od originalu. U One More Day bylo znat jiste male zhorseni u
> smyccu, ktere v originale zneli ostreji a byli lepe definovany v prostoru. K dalsim drobnym zmenam, na hranci slysitelnosti, doslo
> u zpevu zvlaste pak v zenskych partech (Eponine a Cosette)
> Z hlediska spektralniho podani nemam zvlastnich vyhrad, v mnou slysitelnem pasmu byly zmeny zanedbatelne.
>
> Par poznamek nazaver:
>
> Na vyslednou kvalitu ma podstatny vliv pouzity encoder mp3.
> Rozdil mezi zvukem wav ziskaneho z CD a zvukem CD z prehravace byl mnohem vetsi nez mezi wav a mp3 s 256kbps. Nevim nakolik se na tomto podilel
> kvalitnejsi DAC v CD a nakolik signalovy kabel 1.5m mezi SB Live a zesilovacem.
> Za nejslapsi clanek testovaciho retezce povazuji sebe, nedavno mi bylo 30 a nevim jak dalece jeste slysim.
> Pokud mohu porovnat zvuk z mp3 256kbps s zvukem z minidisku Sony JA30ES (podobny typ komprese), domnivam se, ze veskere
> slysitelne rozdily jdou na vrub kvalitativne rozdilnych DA v MD a SB Live.
> Proti zvuku z MD nemaji nic podstatneho ani netopyri usi z redakce SV.
>
> Zaver: U vysoce kvalitnich nahravek, u kterych jde o maximalni hudebni a poslechovy zazitek doporucuji originalniho CD a velmi se tesim kdy
> se objevi neco kvalitnejsiho, Audio DVD neho HDACD ci jak se to nove CD ma jmenovat.
> Nicmene, pro poslech hudby pri jine cinnosti, predstavuje mp3 s 256kbps zajimavou alternativu, ktera uspokoji i narocneho posluchace.
> Bez zajimavosti neni ani fakt, ze na HDD 30GB (mene nez 8000,-) se vejde obsah 230 CD v mp3 256kbps nebo 460 v 128kbps.
>
>
> It is All.
>
> A lidem z asociace nahravacich studii se zase hure spi.
>
>
> Jsou uz Vase oblibene stranky na
> *** http://NAJDI.TO ?
>
Další informace o konferenci Hw-list