Dotaz

Tomas Kouba kouba
Středa Březen 17 11:53:32 CET 2004

> Studuji na VSB-TU Ostrava a dostal jsem vpravde nelehky ukol. Mam =
> digitalne ridit stejnosmerny motor. Jedna se vlastne o obecny SS =
> motor(ne servopohon) a ja mam vyresit snimani otacek(nejspise pomoci
=
> fotobunky) a na zaklade udaju z tohoto snimace pak ridit dany motor.
=

Potrebujes absolutni nebo ti staci relativni s nulovym bodem?

Absolutni - pouzivaji se pomerne slozite obrazce ktere davaji grayuv
kod, koupit hotove.

Relativni - mas ho v kazde mysi 2x. Proste kolecko s dirkama a dve
fotodiody, posunute o kousek tak, aby slo podle smeru faze urcit smer
otaceni. Pokud nepotrebujes smer staci ti jedna. Da se koupit takove
plastove kolecko s cernymi prouzky a zavora. Najeti na nulovy bod se
dela pres koncak. Opet vice moznosti:

Hledani hrany - najizdi se rychle na kocak, navrat a opet koncak ted
uz presne definovanou rychlosti a zrychlenim a dobrzdenim.

Hledani stredu - to same, predpoklada se, ze motor je schopen
mechanicky prejet koncak.

Kolecko ma nulovaci znacku - na obvodu kolecka je znacka, ktera se da
taky snimat. Pak se po koncaku hleda ten kratky puls od znacky a na
nem se stoji.

Mechanicky doraz - motor vlastni setrvacnosti prejede koncak az na
doraz. Je to nejjednodussi na rizeni, ale trochu brutalni.

Tomas