IO s logikou krokoveho motoru

Petr Simek petrsi
Středa Březen 17 11:53:31 CET 2004

On Wed, 29 Mar 2000, Libor Kavan wrote:

> To je zajimave, neda se tahle mechanika jeste sehnat ? Ma to na pohon

Ja to koupil od nekoho na dobirku asi za 200 kus.

> kulickovy sroub nebo normalni trapezovy ? A jak velkou to ma pracovni

Nevim co znamena co. Motor toci s tyckou na ktere jsou ctyri sroubovice
se stoupanim asi 3cm.

> plochu ? Muzes opsat nejake oznaceni z toho krokace ?

Je to MEZ Nachod Z22LT195

> BTW: Krmit takhle velky krokac z 5V je IMHO prinejmensim divne. Bezne
> se do nich pousti 36-50V, ja osobne mam napajeni cca 49V, ale diky
> pulsni regulaci proudu do jednotlivych vinuti neni presnost napeti tak
> . kriticka.

posuv na krok je asi 0.33mm coz neni nic moc presne, ale snad to pujde.

> Hmm, to je jeste horsi, tim dost snizujes moment ...

Jak by se to melo delat kdyz jsou tam ctyri faze spojene po dvojicich ?

> No budiz, ale je to takove 'cisteni okna cihlou'. Musis se smirit s
> tim, ze v zadnem pripade nedosahnes maximalniho momentu motoru...

No jiste ze ty rozbehy a brzdeni budou muset byt poddimenzovane aby se to
neutrhlo - oproti nejakemu inteligentnimu rizeni.

> To je jasne, ale je to dost zasadni. Uvedu priklad z nasi vrtacky: Pri
> podobnem rizeni, jake popisujes ( a to bylo aspon bipolarni) jsem
> dosahoval rychlosti asi 1 cm/sec, pak uz krokace ztracely kroky. S novym
> rizenim s LMD18245 po vyladeni vsech parametru pohybu bez problemu
> dosahuju 7cm/sec, coz je IMHO nesrovnatelny rozdil. Mame tam sroub se
> stoupanim 4mm/otocka a krokac 200 kroku/otocka.

Ehm asi takhle - investoval jsem do toho par stovek - bud to bude chodit
nebo se na to vykaslu. Nehodlam stavet zarizeni za XX tisic jen kvuli tomu
ze si na tom mozna parkrat nakreslim a vyvrtam plosnak. Je mi jasne ze
kdyz nekdo koupi poradnou kvalitni mechaniku a investuje do poradnych
motoru tak to nebude degradovat jednoduchymi drivery. Ja se ale snazim
postavit zarizeni ponekud v jine cenove kategorii.

> :-))), s jidlem roste chut, taky jsem chtel jen vrtat a uz na tom
> frezuju, nanasim lepidlo na SMD, graviruju do mosazi a nerezu.
> Pripravuju hlavu na automaticke osazovani SMD, vrtaci vreteno s
> automatikou na vymenu nastroju a mozna i pripravek na elektroabrasivni
> rezani kovu ...

Aby jsme si rozumeli - jedna mechanika je dole a na ni bude desticka
popojizdet smerem X. Nad ni je nastorc druha a ta jezdi s perem nebo
vrtackou (tedy mela by - pokud to nekdy dodelam :-) smerem Y. Tedy
je jasne uz z konstrukce ze to asi na univerzalni zarizeni zrovna
neaspiruje ...

> BTW: Jeste poznamka k vrtacimu vretenu: Na vrtani musis pouzit
> specialni presne tvrdokovove vrtaky. Jsou sice drazsi (cca 60 penez bez
> DPH za prumer, 1mm s prumerer cena stoupa temer exponencialne :-( ), ale

Takovy ty s 3mm tlustou stopkou ?

> pokud pouzijes bezne vrtaky, vydrzi tak asi 20 der a dalsi diry uz
> nejsou vyvrtane ale propalene (vlastni zkusenost, taky jsem myslel, ze
> usetrim ). Ty specialni vydrzi bez problemu temer dokud je nezlomis.

No nevim - kdyz to vrtam rucne na vrtacce 6000 RPM tak to vyvrta stovky
der docela v pohode - jedinej kdo neni v pohode jsem ja :-))

> Zacal jsem vsechny plosnaky delat ne na ten laminatovy kuprexit, ale na
> takovy ten 'umakart', IMHO se to jmenuje CEM1. Neni v tom sklo, vrtaky

Rekl bych ze ten umakart je horsi na opracovani - trepi se a to lepidlo
snadno pousti kdyz se to dyl zahreje pri pajeni.

> se vyrazne min tupi a hlavne pokud ti prach z normalniho kuprexitu lita
> na srouby a vedeni, funguje to jak brusna pasta a za chvili mas po
> vrtacce. Jo a dalsi vec: Ty vrtaky potrebuji presne vedeni a velke
> otacky, 35 000 ot/min. je naproste minimum, bezne se pouziva 50 000

No vida - a ja tam chci dat minimot za 300 co udela 8000-18000 rpm

> ot/min. Pri tehle otackach nesmi vreteno vubec hazet, vrtaky jsou hrozne
> krehke a male hazeni je jejich jista smrt. My tam mame na ose Z 2x

Ale zase nebudu mit tyhle problemy :-))

> [...]
> vrtaku znamena zlomeni = utratil jsi cca. 6 piv ;->. Proto se nevyplati
> na vretenu setrit. Levnejsi vreteno se rychle prodrazi zlamanyma
> vrtakama. Ale i ten DREMEL je nouzovka, budeme kupovat asi vreteno z
> nejake EXCELLONky, 1,2kW, 60 000ot. s automatikou, ale za repasovane
> chteji cca 3000 DM a na to zatim neni a navic potrebuje pro napajeni
> frekvencni vykonovy menic, coz bude asi orisek ...
>
> Tak to je jen par postrehu, doufam, ze jsem ti to moc neznechutil. Ale
> vsim timhle jsem si uz prosel a stalo nas to dost, proto je zbytecne,

To jsou velmi zajimavy informace, ale pro vyrobce profesionalniho
zarizeni. Mne to zas tak moc netrapi :-)

|                             petrsi@jcu.cz                              |