Uprava spinaneho zdroje

feno@post.sk feno
Středa Březen 17 11:52:16 CET 2004

Tu by som si dovolil polemizovat.
Ak z uvahy vyradime rezonancne menice da sa povedat:

1. Moznosti zmeny vyst. napatia zalezia na type menica,
 teda ci ide o blokujuci alebo priepustny typ.
 Pri priepust. menici je vyst. napatie dane vztahom
 Uvst * p * d,
 kde p je prevod trafa
     d je strieda menica

2. Vseobecne je mozne ist s vyst. napatim az k nule,
 ale len za predpokladu, ze MOSFETy, alebo IGBT su
 dostatocne prudovo dimenzovane, to plati aj o vyst.
 usmernovaci, pretoze pri znizovani napatia velmi
 narasta pomer Ief/Istr. Samozrejme sa zvysuju straty
 v trafe. Pokial ide o priepustny menic, nachadza sa na
 vystupe filtr. tlmivka a tato tuto zmenu moc nepocituje
 (pri konst. vyst. prude). Pri blok. menici sa tlmivka
 (ak je pouzita) nachadza az za vyst. kond., pouziva
 sa len z dovodu odstranenia zvlnenia a pre odrusenie.
 Pri priepustnom menici je absolutne nutna k standardnej
 funkcii menica.

3. Bod 2 vyplyva z cinnosti a predpoklada standardne
 pouzivane riadiace obvody. Ci je to mozne v danom pripade,
 zalezi na konkretnom riadeni (ako su urobene ochrany,
 napajanie controlera atd.)

4. To, ze vyst. napatie je u priepustneho menica takto siroko
 regulovatelne mozem potvrdit, pretoze som mal moznost
 davat "dohromady" odpaleny laboratorny zdroj HP, ktory ma
 parametre 0-120V, 0-18A (vsetko plati sucasne).
 Ako som spomenul, pri min. vyst. napati a max. vystupnom
 prude su MOSFETy ale aj vyst. usmernovac namahane vysokym
 spickovym prudom, ale je to len otazka dimenzacie.

Mimochodom na Slovensku sa takyto zdroj predava za
120 000 SK a s HPIB za 180 000 SK. Avsak tato cena
je z velkej casti dana samotnou znackou, komfortom obsluhy,
a narocnostou regulacnych obvodov, ktore splnaju urcite
solidne vlastnosti odozvy zdroja na zmenu zataze a
zmenu ziadaneho napatia a prudu. Zdroj je totiz mozne
pouzit ako generator funkcii riadeny po HPIB.

Vykonova cast je riesena ako standardny mostikovy PWM menic.
Na vystupe je zapojena "smart" elektronicka zataz, ktora
spolupracuje s regulacnymi obvodmi prave z dovodu doby
odozvy menica, navyse umoznuje marit energiu v pripade,
ze zdroj pracuje do aktivnej zataze a dostane poziadavku
na znizenie vyst. napatia.

Pokial ide o zvysenie vyst. napatia - ak pri zvyseni
striedy menica na jej max. hodnotu sa nedosiahne pozadovane
vyst. napatie, musi sa trafo previnut. Dolezita je aj
"rezerva striedy", pretoze pri zvyseni zatazenia sa strieda
zvysi umerne k stratam menica. Ak by sa uvazoval menic
s ucinnostou blizkou 100%, tak pri zatazeni by sa strieda
nezmenila (vztah uvedeny vyssie by platil presne).

Co sa tyka spominaneho rusenia - moze byt dane prave z
dovodu vysokeho impulzneho prudu, ale skor by som to
odhadoval na nedokonale RC, pripadne RCD ochrany, ktore
su vo vacsine tvrdo-spinanych menicov nutne.

Najma blokujuce menice su citlive na starostlivy navrh
plosneho spoja - Na prim. strane je potrebne minimalizovat slucku Filt.kond-primar-MOSFET a rovnako dolezita slucka je
na sekundarnej strane Sekundar-usm.dioda-vyst.kapacita.
Je to dane blokujucim principom menica, ktory vzdy pracuje
v mode s "prerusovanym prudom".
Pri inom type menica sa mozu parazitne prvky "hodit".

Zatial tolko, s pozdravom
                              Ivan Feno