Taky magnety

feno@post.sk feno
Středa Březen 17 11:51:58 CET 2004

K tomuto prispevku:

***********************
> Motor ve funkci generatoru nemuze mit 3100 otacek, to by byla frekvence
> cca 51,7Hz, musi byt na sit prifazovan a musi byt o nejaky uhel
> "v predstihu", tzn. ze musi mit synchronni otacky odpovidajici
> frakvenci site.
> Ing. A. Zeravik
***********************

"Motor vo funkcii generatoru" moze mat napr. 3100 otacok/m
pretoze my sa bavime o asynchronnom stroji, autor to
asi nepostrehol.

K tej frekvencii pri odpojenej sieti:
Aby asynch. stroj pracoval ako generator bez siete, treba:

1. permanentne pripojit kapacitnu zataz, ktora dodava
  generatoru jalovu energiu ako zdroj magnetizacneho prudu.
2. otacky stroja musia byt vysie ako su kriticke
  (kriticke otacky zavisia najma od kapacity kondenzatorov
   a od reman. magnetizmu).

V tomto pripade sa uz neda hovorit o synchronnych otackach,
lebo cinitel, ktory ich definoval neexistuje (siet).
Ak pracuje naprazdno, frekvencia napatia je povedzme 98%
z hodnoty danej otackami rotora a poctom pol.dvojic "p"
napr. 3000 ot/min, p=1 => f=49Hz.
Ak generator zatazujeme zvysuje sa sklz a frekvencia klesa
v takom pomere, ako klesaju otacky ked zatazujeme motor
mechanicky.
Napr. nejaky 1kW motor ma menovity sklz 5 Hz, podobne
to bude aj pri rezime generator. Frekvencia bude 45Hz.

Alebo inak: Ak chcete pri men. zatazeni generatora mat
stale frekvenciu 50Hz, musite o 5% zvysit otacky rotora.

Vyst. napatie klesa podobne ako pri transformatore - pricina
je cinny odpor a rozptyl. indukcnost statora a rotora.

Vyst. charakteristika je zavisla aj od typu zataze.
Pre cinnu je ina, pre indukcnu je ina a pre kapacitnu ina.
Presne si to uz nepamatam, da sa to najst v knizkach, ktore
sa venuju el.strojom tocivym trosku podrobnejsie.

     S pozdravom           Ivo Feno.