spinanie ziarivky

Petr Simek petrsi
Středa Březen 17 11:51:44 CET 2004

On Tue, 4 Jul 2000, Richard Kaliciak wrote:

> V klasickej ziarivkovej lampe je v serii zapojena tlmivka, ktora vyraba
> vysoke nap?tie pri rozpojeni startera potrebne na zapalenie. Po
> rozsvieteni sa v podstate starter moze vybrat a tlmivka skratovat.

Starter vybrat jo , zkratovat tlumivku - zkuste a uvidite :-))
Poznamka - na zarivkove trubici je za provozu asi 60V~

> Moja otazka je:
> Je lepsie spinat takuto lampu s relatkom alebo s triakom (rozpinanie v

Relatkem nejste schopen spinat presne v nule, s triakem budou zase
potize se vcasnym zapalovanim. Ja bych to nechal na relatku.

> nule)? Chova sa to pri rozpinani ako indukcna zataz? Vznikaju tam
> nap?tove spicky? Ma niekto navrh na taketo zapojenie?

Proud ma trojuelnikovity prubeh - kdyz prochazi nulou vnikaji na tlumivce
napetove spicky - v podstate dojde ke zhasnuti vyboje, obraceni napeti
s pomerne velkymi zakmity pri kterych doje ke znovuzazehnuti vyboje ale
s obracenou polaritou. Nicmene na triaku by se to nemelo projevit - to
by mel resit kondenzator ktery u zarivek byva. Podotykam ze v dobe kdy
dochazi k tomu premitu uz je na kondenzatoru pomerne velke napeti - proud
zarivkou prochazi nulou jindy nez sitove napajeci napeti.

|                             petrsi@jcu.cz                              |