Vyhledavac automobilu

Miloslav Kazda miloslav.kazda
Středa Březen 17 11:51:37 CET 2004

V ARadiu B1/99 jsem nalezl zajimave zapojeni Vyhledavace automobilu.
Na tomto zapojeni me zaujala jeho jednoduchost a tak jsem se rozhodl,
ze ho skusim postavit. Avsak ouha. Nejak mi to nechce fungovat a tak
se s vama chci poradit.
1) Vysilac
   Na tomto zapojeni je jasne zapojeni 555 jako astabilniho
   multivibratoru s rozsahem cca 11 kHz - 24 kHz. Tato frekvence mi
   ale nesedi s hodnotami LC filtru, jedna se o paralelni rezonancni
   obvot s rezonancni frekvenci v rozsahu 190 kHz - 1,6 MHz. Je tu
   take problem se stejnosmernou vazbou na tento filtr, protoze po
   sestaveni a pouziti civky se seriovym odporem 3,8 ohmu mi jedna
   555 shorela, protoze jsem nestacil dostatecne rychle zereagovat na
   to, ze pracovala skoro do zkratu. Pote jsem dal do serie s
   pouzitou civkou dal rezistor (takze dalsi 555 uz vydrzela).
2) Prijimac
   Tak tady je to na prvni pohled take jednoduche, zesilovac zapojeny
   jako invertujici, s nastavenim zpetne vazby. Tak tohle zapojeni mi
   vubec nefungovalo. Zesilovac zesiluje, LEDky funguji, ale nic to
   neprijima.

Bohuzel nemam ve vybaveni osciloskop, takze jsem nemohl nikde zmerit
prubehy. Nejdriv jsem si myslel ze takovehl?e zapojeni musi fungovat
na prvni pokus, ale jak se zda tak nemusi.

Schemata prikladam, jestli nekdo mate zajem o naskenovany popis, tak
mi o nej napiste (nic zajimaveho v nem neni, o nastaveni je tam jen:
"Trimrem P1 nastavujeme zes?leni. Uroven vystupniho signalu je
indikovana pomoci petice LED......Po zhotoveni vysilace a prijimace je
musime naladit. Vysilac i prijimac umistime blizko sebe a naladime
vysilac a prijimac tak, aby vsechny LED prijimace svitily. Pri ladeni
nastavime co nejmensi zesileni prijimace trimrem P1.......". Takovyhle
navod mne moc platny nebyl.

Pradem dekuji za snahu.
                                       Miloslav Kazda