Zkusenosti s ruznymi RTC

Jiri Drozd jirkonf
Středa Březen 17 11:51:22 CET 2004

...no nevim, nechci se nikoho dotknout, ale opravdu si myslite, ze nekdo
bude to zarizeni pouzivat jeste v roce 2100 ? Ja myslim, ze asi ne a ze
pokud bude jeste funkcni (neskonci nekde rozebrane) tak uz bude v muzeu za
sklem, kde nejaky ten prestupny rok............
  Jinak jedine RTC co podrobne znam (=umim pouzit) je staricke MC146818(A),
ci HM6818(A) (coz je totez v blede modrem od jineho vyrobce, prakticky
xx6818(A)). Vyhodou je, ze se to da vybrabcit skoro ze vsech mainbordu 386 a
starsich (nekdy i 486), ktere lze sehnat (takovou 286ku) i zadarmo. Je
pravda, ze je to pekne stary kousek, ale ja si delam ovladaci panel na zesak
s AT89C51 (je tam taky TDA 7313, coz je obvod na reg. hlasitosti, vysek,
basu, vyvazeni, prepinani vstupu atd... ovlada se po I2C) a tam mi plne
vyhovuje. Pristupuje se do toho jako do normalni externi RAM, od adresy 00h
do 0Dh jsou registry RTC, od 0Eh do 3Fh je 50 bajtu normalni RAM, ktera se
zalohuje stejne jako chod hodin externi baterii. Pro mou aplikaci
postacujici, do te RAM ukladam nestaveni zesilovace.....
  Dal to ma
    -prepinani 12/24hod,
    -da se nastavit, jestli casove udaje budou v BCD nebo BIN tvaru
    -vypinatelny automaticky prechod letni - zimni cas, alarm,
    -ruzne druhy preruseni (nemusi se vyuzit),
    - moznost generovat na jednom pinu signal s volitelnou freqenci (ziskava
se delenim kmitoctu krystalu).
  Jak je to s prestupnymy roky nevim, nejak blize jsem to nezkoumal (v
zesilovaci se datum moc neuzije, respektive zatim ho nevyuzivam). Jinak,
celkem prace mi dalo vyzkoumat, jaky je rozdil mezi 6818 a 6818A. Jedina, na
co jsem zatim prisel je to, ze pin 16 (STBY, slouzi k blokovani pristupu do
obvodu, pokud je zerizeni "vypnuto") je u 6818 nezapojen...na toto jsem
prisel az kdyz jsem experimentoval s vyuzitim tohoto pinu a nejak to
nechodilo. Pak jsem vybrabcil nejake RTC a jak jsem je zkousel, jestli jou
funkcni, tak tam pak zustalo 6818A (misto 6818) a uz to chodilo.....
  Doufam, ze jsem Vam alespon trochu pomohl. PDF (datasheet) k tomuto obvodu
(konkretne MC146818A) lze stahnout i z mych stranek www.samuel.cz/~buger ,
sekce mikroprocesory, kde by se mel zanedlouho objevit i popis toho meho
panelu k zesilovaci (jen co splodim "citelne" schema, nejakej ten popis a
nasetrim nejakou korunu pro _TELECOM_ (taky by mohl davat studentske
slevy..... :o) ).
  S pozdravem Jirka - xgeorge@seznam.cz