hlasova synteza

J. Polivka jpolivka
Středa Březen 17 11:51:19 CET 2004

Zdravim byvale spectristy i ostatni v konferenci,
do vlastniho programu jsem kdysi zakomponoval rutinu ve strojaku z jednoho
programu pro syntezu hlasu.
V tom programu jsem mel i jine rutiny, napr. pro zobrazeni velkych
(velikych) pismen a dalsi.
Nebylo to velke ale velikost a nazev programu si jiz nepamatuji. Jednalo se
o program pro vyuku nemciny a velmi mi pomohl. Napsal jsem si ho na miru a
nebudu zde popisovat co vse umel, to by zabralo vice mista nez je zdravo.
Pro tema hlasove syntezy vsak bylo dulezite uziti rutiny pro konverzi ASCII
znaku na zvukovy vystup. Zdvojenim (i vice nasobnem) hlasek apod. se dalo
vyjadrit vse v lepsi kvalite nez jsem dosahl s externim prevodnikem. Ten typ
externiho prevodniku zkusim najit. Mel jsem tu nekde odlozeny katalog s
timto chipem a tak to snad najdu, ale fakt to nebylo ono, prestoze cena byla
vysoka a "kvalita zarucena". Skutecne po nejake dobe cviku jsem byl schopen
bez problemu zadavat data pro tento program v cestine i nemcine bez
nejmensich problemu. Chtelo to jen trochu cviku.
Jednou z funkci programu bylo napr. omilani textu. Delal jsem nejakou jinou
cinnost a program bezel a na obrazovce velikymi pismeny zobrazoval slova z x
zvolenych lekci. Napr. nejprve cesky, vyslovil je a ja mel kratickou chvilku
na to abych si jej rekl nemecky, pak se objevilo velikym pismem slovo
nemecky a program jej vyslovil nemecky. Primitivni ale velmi ucinne. Vecer
jsem si udelal dvakrat az trikrat test z gramatiky s vylucovanim slov
(nejlepe az po dvojim presnem zapisu), vzdy se mnou program i v tomto rezimu
komunikoval hlasem a upozornoval mne na ruzne chyby (vedel jsem tedy, ze
priste mam napr. napsat v danem slove treba dve n nebo ostre s) a nemel jsem
s ucenim problem.
No necham jiz popisu programu, jen jsem chtel upozornit na jednu vec, ze
jsem byl se softw. resenim daleko lepe spokojeny nez s hardw. (u nej slo
take zadavat zdvojene znaky pro dlouhe samohlasky apod...., ale nejak to tu
plechovou hubu nebylo mozne prekroutit z anglickeho prizvuku na cesky nebo
nemecky). Jednotvarnost prizvuku byla proste desna. Byl jsem nakonec rad, ze
jsem se toho zbavil.

J. Polivka
jpolivka@mbox.vol.cz
www.cbazar.cz