halogen. zarovka

VA Elektronik - Andel Vladimir ing. vaelektronik
Středa Březen 17 11:54:46 CET 2004

Spektrum halogenove zarovky je dano prirodnimi zakony a vyrobce do toho
(temer) nema co kecat. Vyzarovani vlakna je dano, pokud si to jeste dobre
pamatuju, Maxwell-Boltzmanovou rozdelovaci funkci. Spektrum je v podstate
tepelny sum. Je spojite a smerem ke kratsim vlnovym delkam vykon pozvolna
klesa. Vzhledem k vysoke teplote vyzaruje halogenka i na UV, ale malo.
Protoze sklo je kremenne (z duvodu teplotni odolnosti), propousti dobre i
UV. Nekteri vyrobci sice sklo barevne tonuji, ale asi to bude zanedbatelne.
Barevnou teplotu lze v jistych mezich menit teplotou vlakna (napetim). Nesmi
se to prehnat ani nahoru, ale zpravidla ani dolu. Nektere halogenky se pri
podpeti prestanou chovat jako halogenky (halogenove pary pouze rozpousteji
odpareny kov z vlakna, aby sklo nescernalo) a zarovka zcerna.

    Vlada Andel     www.mirnet.cz/vaelektronik